۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰

سرمایه‌گذاران در بلاتکلیفی محض!

فردین آقابزرگی / کارشناس بازار سرمایه
سرمایه‌گذاران در بلاتکلیفی محض!

بورس اوراق‌ بهادار تهران روز دوشنبه پس از چند هفته نوسانی با رشد ملایم همراه بود. اما این سبزپوشی در بازار فرابورس دیده نشد، به‌طوری‌که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) نیز با ورود به فاز نزولی، مجددا عقبگرد کرد. علاوه ‌بر این وزن ترازوی خالص تغییر مالکیت سهامداران روز گذشته در سمت حقوقی‌های بازار بود و سرمایه‌گذاران خرد بورس در این روز خروج پول ۱۹۴‌میلیارد ‌تومانی را رقم زدند. به این ترتیب بازار روزی توأم با خروج پول و صعود ناچیز شاخص‌های سهامی را تجربه کرد.

به گزارش بیداربورس  فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص شرایط این روزهای بورس گفت: نزدیک‌شدن نماگر اصلی بازار به کف کانال ۲میلیون واحد یک نکته قابل‌تامل در این بخش دارد و آن این است که با توجه به پایین بودن ارزش معاملات خرد سهام، خریدهای صورت‌گرفته در بازار چندان قدرتمند نیست و شرایطی را رقم زده که نمی‌توان در شرایط کنونی به ‌عملکرد مثبت بورس تهران در آینده نزدیک چندان خوش‌بین بود. البته سایر بازارهای رقیب نیز به همین منوال یک روز مثبت و یک روز منفی‌اند؛ به همین دلیل می‌توان بیان کرد که اکنون سرمایه‌گذاران در بلاتکلیفی محض به سر می‌برند.

وی افزود: بنابراین شاید برخی تغییرات در سیاست‌های بانک مرکزی بتواند روند بازارها را تغییر دهد. اما با توجه به سیاست‌های تحکمی برای کنترل انتظارات تورمی، به نظر می‌رسد تا زمان انتخابات مجلس نوسانات کم‌مقدار در بازارهای دارایی تداوم یابد؛ کما اینکه ممکن است کسری بودجه ۱۴۰۳ نیز همانند بودجه ۱۴۰۲ راهی برای تامین کسری منابع دولتی باشد. درباره علت درجازدن‌های مکرر دلایل مختلفی وجود دارد که ریشه همه آنها در پدیده رکود معاملاتی سهام ناشی از توقف انتظارات تورمی به دنبال سرکوب قیمت‌ها در این بازار است.

آقابزرگی با اشاره به بررسی تکنیکال شاخص‌کل اضافه کرد: با برخورد به حمایت استاتیک احتمالا شاخص روند متعادلی را در پیش خواهد گرفت؛ اما به دلیل خروج ادامه‌دار پول حقیقی و تداوم بسط‌نشینی برای فروش، سناریوی افت فشار فروش محقق نشود. بااین‌حال بعید نیست که با سرد شدن تب جنگ و تنش‌های خاورمیانه در ماه‌های پیش ‌رو، سنت کم‌رمقی معاملات نیز از این بازار رخت بربندد و سرمایه‌گذاران بیشتری به سمت تقاضا حرکت کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: در چنین شرایطی اغلب تکنیکالیست‌ها بر این باور هستند که با احتمال پایداری شرایط فعلی، نماگر اصلی بازار سهام راهی سخت برای از دست دادن این کانال در پیش دارد، اما به محض برخورد با محرک مثبت، به‌تدریج در مسیر حرکت به سمت محدوده‌های بالاتر حرکت خواهد کرد. بازار سهام در سال ۱۴۰۲ بیشترین ضربه را از جانب سیاستگذاری‌های اقتصادی خورد. این امر به عنوان یکی از عوامل موثر بر سقوط قیمت سهام موجی از بی‌اعتمادی را رقم زد؛ اتفاقی که تا کنون نیز بر روند دادوستدها اثرگذار بوده و مسبب خروج پول پیوسته از بازار بوده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان بنیادی اغلب سهام موجود در بورس تهران در سطوح ارزنده قیمتی قرار دارند، بااین‌حال سایه سیاستگذاری‌های دوگانه و مبهم مانع از آن می‌شود که سرمایه جدیدی در بازار جذب شود.

منبع: دنیای اقتصاد
کد خبر 36793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =