اثر سه عامل در تغییر روند بورس + کاهش فشار عرضه با شاخص دو میلیونی

سه کارشناس با اشاره به کاهش فشار عرضه با قرار گرفتن شاخص در محدوده قیمتی– حمایتی قوی دو میلیون واحدی، سه عامل را در تغییر روند بورس موثر دانستند.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش فشار عرضه با قرار گرفتن شاخص در محدوده قیمتی– حمایتی قوی دو میلیون واحدی به دنیای اقتصاد اعلام کردند: با ارزش معاملات پایین، نرخ بهره بالا و ثبات قیمت دلار نیز ثابت باشد، نمی‌توان اتفاق ویژه‌ای برای بورس متصور بود.

سیگنال مثبت حقیقی‌ها

علی عصاری: دیروز بازار سرمایه نسبت به روزهای گذشته هفته‌ وضعیت بهتری داشت. به نحوی که که اول معاملات مثبت بود و بعد از دو شکست کوچک در اواسط دوباره مثبت شد. نکته مهمی که دیروز اتفاق افتاد در نیمه دوم یعنی ساعت ۱۲:۳۰ به بعد بود که تقاضا بطور عجیبی در صندوق‌ها و مخصوصا صندوق‌های سهامی و اهرمی ایجاد شد و با رشدهای دو سه‌درصدی همراه بود و این نشان از ورود نقدینگی مطلوب داشت.

این روال مثبت را می‌توان برای روزهای آینده نیز پیش‌بینی کرد. ورود نقدینگی بعد از ساعت ۱۲:۳۰ می‌تواند حاوی اخبار خوشی باشد یا دست‌کم رشد کوتاه‌مدتی را برای شاخص رقم بزند. هفته‌جاری گروه‌های دارویی، سیمانی و مخصوصا غذایی رشد قیمت داشتند. به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی هفته سبز باشد. البته معمولا چهارشنبه‌ها به واسطه اینکه تقاضا برای صندوق‌های سپرده ثابت ایجاد می‌شود با فشار فروش همراه است اما با این وجود اگر عرضه اولیه یا پذیره‌نویسی نباشد، روند مثبت است.

خوش بینی به بازدهی سهام

ابراهیم سماوی: دیروز شاخص‌کل با رشد جزئی ۰.۳‌ درصد ۶ هزار واحد رشد کرد. این موضوع نوید می دهد محدوده دو میلیون واحد تبدیل به محدوده قیمتی– حمایتی قوی شده و به این راحتی نخواهد شکست، بنابراین شاخص وقتی به این محدوده نزدیک می‌شود از فشار عرضه کاسته می‌شود.

سوخت اساسی بورس ارزش معاملات است که دیروز ارزش معاملات خرد سهام و صندوق‌ها ۷ هزار میلیارد تومان بود. این عدد باید به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برسد تا پایدار بماند اما معاملات نیمه دوم دیروز مخصوصا از ساعت ۱۲ به بعد نشان‌ می دهد سرانه خرید بیشتر از فروش حقیقی‌ها شده و در روز جاری شاخص می‌تواند ملایم و مثبت ادامه‌دار باشد.

دیروز حدود ۵۰‌ میلیاردتومان نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج و ۳۰ میلیارد تومان به صندوق‌های سهامی وارد شد. این نشان می‌دهد بسیاری از سرمایه‌ گذاران برای روند شاخص دست‌کم در کوتاه‌مدت مثبت هستند.

معاملات جالب سه‌شنبه

پیام الیاس‌کردی: معاملات دیروز جالبی بود. با وجود اینکه وضعیت را خیلی مناسب شروع نکرد اما در انتهای معاملات، رنج مثبت مشاهده شد اما ارزش معاملات همچنان پایین و بازار همینطور در حال جلو رفتن است. به‌نظر می‌رسد مادامی‌که نرخ بهره بالا بوده و قیمت دلار نیز ثابت باشد، نمی‌توان اتفاق ویژه‌ای را برای بازار سرمایه متصور بود.

کد خبر 36882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =