۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
تولید برق آسیا پاک‌تر شد

آسیا تولید برق پاک را افزایش داده و سهم سوخت‌های فسیلی در تولید برق را از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، سریعتر از آمریکای شمالی و اروپا کاهش داده است.

به گزارش بیداربورس، توافق گسترده‌ای وجود دارد که افزایش انرژی پاک مانند نیروی بادی و خورشیدی، برای محدود کردن آلایندگی کربن در مبارزه با تغییرات اقلیمی، بسیار مهم است.

در کنفرانس اقلیمی COP۲۸ سازمان ملل، ۱۱۸ دولت که در راس آنها آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارند، متعهد شدند که ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهان را تا سال ۲۰۳۰، سه برابر کنند. با این حال، چین و هند از این تعهد در کنفرانس COP۲۸ حمایت نکردند زیرا دربرگیرنده محدودیت استفاده از سوخت‌های فسیلی است  که از نظر این دو کشور، برای تضمین تامین تقاضای رو به رشد برای برق، همچنان ضروری هستند.

طبق یافته‌های بررسی رویترز، حتی با وجود استفاده از زغال سنگ، هزینه‌های تامین مالی بالاتر و دسترسی ضعیف‌تر به منابع مالی، آسیا از زمان توافق آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵، با اقدامات کلیدی، در مبارزه با تغییرات اقلیمی، از اروپا و آمریکای شمالی، سبقت گرفته است.

بررسی داده‌های اندیشکده امبر نشان می‌دهد آسیا، سهم نیروی پاک از جمله نیروی برق آبی و هسته‌ای از کل تولید نیرو را در فاصله سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۵، به میزان حدود هشت درصد افزایش داد و به ۳۲ درصد رساند. در مقابل، سهم نیروی پاک در سبد انرژی اروپا، طی همین مدت، بیش از چهار درصد رشد کرد و به ۵۵ درصد رسید. سهم نیروی پاک در آمریکای شمالی هم بیش از شش درصد افزایش داشت و به ۴۶ درصد رسید.

آر کی سینگ، وزیر نیرو و انرژی تجدیدپذیر هند در ۳۰ نوامبر گفت: نمی‌تواند هیچ فشاری روی هند برای کاهش آلایندگی وجود داشته باشد.

آسیا سهم سوخت‌های فسیلی در تولید برق را در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۱۵، به میزان هشت درصد کاهش داد و به ۶۸ درصد رساند و استفاده از گاز و زغال سنگ را به میزان بیشتری در مقایسه با اروپا و آمریکای شمالی، محدود کرد.

طی همین مدت، وابستگی اروپا به سوخت‌های فسیلی، به میزان چهار درصد و آمریکای شمالی به میزان شش درصد کاهش یافت.

هوگوئین روتر که با شرکت‌های خصوصی به نمایندگی از اتحاد خورشیدی بین المللی کار می‌کند، در این باره گفت: داده‌های مذکور نشان می‌دهد که غرب به حد کافی برای گسترش تجدیدپذیرها و ذخیره سازی نیرو حرکت نمی‌کند. تاخیرها در تائید پروژه‌های تجدیدپذیر، ذخیره سازی و اتصال‌های شبکه‌ای در اروپا و آمریکا، مانع رشد استفاده از انرژی پاک در غرب شده است.

**رشد آلایندگی آسیا

البته آسیا که خانه نیمی از جمعیت جهان است و از نرخ رشد سریعی برخوردار است، عامل سه پنجم از آلایندگی جهانی مربوط به تولید برق شامل بخش‌های صادرات کالا و خدمات به غرب است. طبق آمار امبر، این به معنای آن است که آلایندگی حاصل از تولید برق در آسیا همچنان روند صعودی خواهد داشت، در حالی که آلایندگی در آمریکای شمالی و اروپا کاهش پیدا می‌کند.

با این حال، دولت‌های آسیایی با اشاره به سرانه بالاتر آلایندگی کشورهای ثروتمندتر و استفاده بدون محدودیت آنها از سوخت‌های فسیلی در قرن گذشته، می‌گویند کشورهای ثروتمند جهان باید به کشورهای فقیرتر برای کاهش آلایندگی کمک کنند.

**چرخش غرب به سمت گاز

برخی از کشورهای غربی به دنبال محدود کردن تامین مالی برای زغال سنگ هستند و آن را تهدید شماره یک برای اهداف اقلیمی می‌نامند. با وجود چالش‌ها، آسیا به همراه اروپا و آمریکای شمالی، سهم زغال سنگ را در استفاده از برق را البته با سرعت کندتری کاهش داده اند.

با این حال، اروپا و آمریکای شمالی در حال افزایش استفاده از گاز طبیعی هستند تا بخشی از کاهش تولید برق با استفاده از زغال سنگ را جبران کنند در حالی که گاز سهم کمتری در تولید برق آسیا دارد.

سهم گاز از تولید برق در اروپا، در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۱۵، رشد سه درصدی پیدا کرده و به ۲۶ درصد رسید در حالی که سهم گاز در تولید برق در آمریکای شمالی با وجود رشد ضعیف تقاضا برای برق، به میزان شش درصد رشد کرده و به ۳۶ درصد رسیده است.

کاهش تولید انرژی هسته‌ای باعث شده است مبارزه اروپا و آمریکای شمالی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، آهسته کرده است هر چند که سهم انرژی هسته‌ای این دو منطقه در سبد انرژی، بسیار بالاتر از آسیا است.

بر اساس گزارش رویترز، هند که دومین مصرف کننده بزرگ زغال سنگ در جهان است، خواستار توقف کامل استفاده از همه سوختهای فسیلی به جای حذف فقط زغال سنگ شده است و قصد دارد برای برنامه ممنوعیت تامین مالی خصوصی برای زغال سنگ، مخالفت کند. این کشور از کشورهای ثروتمند می‌خواهد سرمایه گذاری بیشتری در ذخیره سازی انرژی برای حمایت از تجدیدپذیرها انجام دهند.

کد خبر 37101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =