خرید طلا فقط ۹ درصد مالیات دارد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه طلا فقط ۹ درصد مالیات بر ساخت و سود مغازه دار دارد، فرار مالیاتی و گریز سرمایه‌ را از مشکلات قانون پایانه‌های فروشگاهی عنوان کرد.

به گزارش بیداربورس بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، تمامی اشخاص حقیقی صاحبان صنوف، از اول دی ماه سال ۱۴۰۲ ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع ۱ یا ۲ از طریق سامانه مودیان برای فروش کالا و خدمات مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی هستند.

 این قانون برای صنف طلا نیز اجرایی شده و فعالان بازار طلا با برای فروش طلا، اقدام به ثبت و صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مذکور داشته باشند.

در این رابطه نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره این سامانه گفت: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، این سامانه‌ها باید از طریق اداره مالیات راه‌اندازی شود، همانطور که هدف از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان شفاف سازی فعالیت‌های اقتصادی فعالان صنفی در سراسر کشور است، شروع این از سال ۹۹ باید انجام می شد؛ اما  قرار بود اول تیر ماه ۱۴۰۲ اجرایی شود که با توجه به مشکلات زیر ساختی اجرای آن برای اشخاص حقوقی از اول مهر ماه آغاز شد، افراد حقیقی از ۱ دی ماه ۱۴۰۲ باید در این سامانه ثبت نام کنند.

وی افزود: از این تاریخ، مبادلاتی که انجام می‌شود باید در سامانه پایانه‌های فروشگاهی مبادلاتی ثبت گردد؛ هر چند در ابتدا گفته شده کسانی که نیمه اول سال ۱۴۰۲ بالای ۱۸ میلیارد تومان گردش مالی دارند باید ثبت کنند؛ اما بخشنامه جدید محدودیت مبلغ ندارند و باید تمام مبادلات در سامانه ثبت شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی درباره اجرای این قانون، اظهار داشت: متاسفانه اجرای این زود بود باید اطلاع رسانی بهتر می‌بود و به اصناف آموزش داده می‌شد تا سوالات رفع شود و اصلاحات مورد نیز در سامانه صورت گیرد.

بذرافشان اضافه کرد: گفته شده کسانی که از اول دی ماه در این سامانه ثبت نام نکنند جرایم سنگین مالیاتی خواهند داشت، فعالان بازار طلا اعتقاد دارند وقتی سامانه جامع تجارت درست اجرا نشد و باعث شد که بخشی از خریداران به بازار ورود نکنند، چرا باید در سامانه جدید ثبت‌نام کنند.

وی دریافت هرگونه مالیات بر عایدی سرمایه از طریق سامانه پایانه‌های فروشگاهی را تکذیب کرد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه بهتر بود این قانون در زمان دیگری اجرایی می‌شد؛ خاطرنشان کرد: مسئولان باید مدیریت بهتری داشته باشند، جلساتی با اصناف گذشته شود و پس از رفع ابهامات و آماده سازی کامل بسترها با اطلاع رسانی دقیق اجرای آن شروع شود؛ چراکه اگر اطلاع رسانی کاملی برای یک قانون صورت نگیرد، اجرای آن دچار مشکل می‌شود مسئله ای که برای سامانه جامع تجارت رخ داد.

وی همچنین گفت: اگر این مساله شفاف‌سازی نشود، عرصه تنگ خواهد شد و ممکن است فرار سرمایه و فرار مالیاتی رخ دهد؛ از یک طرف برخی از فعالان به سمت حوزه‌های دیگر می‌روند که کمتر رصد مالیاتی شوند، همچنین ممکن است فضاهایی برای فرار سرمایه‌ها از کشور ایجاد شود، عده‌ای نیز ممکن است فرار مالیاتی داشته باشد؛ برای مثال شخص ممکن است در یک واحد مسکونی فعالیت کند که قابل پیگیری نیز نباشد.

بذرافشان با انتقاد از روند اجرای سامانه جامع تجارت نیز گفت: در بحث این سامانه هنوز مشکلاتی حل نشده است و ابهاماتی وجود دارد چون چرخه تولید و توزیع طلا شرایط خاصی دارد که در این سامانه دیده نشده است؛ برای مردم و فعالان بخش طلا باید آگاه‌سازی شود که ثبت اطلاعات در سامانه آنها را دچار مشکلات مالیاتی نخواهد کرد.

وی افزود: یکی از بحث‌های مهم سامانه تجارت، ثبت سرمایه اولیه فعالان بازار است که همکاران ما به این بخش انتقاد دارد، هر چند در حال حاضر سامانه فعال است؛ اما همه طلا فروشان در آن فعالیت نمی کنند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه صنف طلا در آسیب‌های مالی گرفتار است، اظهار داشت: صنف طلا دچار رکود و کاهش تقاضا شده و همین ثبت اطلاعات در سامانه تجارت باعث شده برخی به سمت خرید طلا در فضای مجازی و بازارهای دلالی که هویت مشخصی ندارند، بروند که در چنین فضایی، بعضا مردم دچار مشکلاتی می‌شوند؛ برای مثال سکه‌های غیربانکی فروخته می‌شود یا طلاها مشکلات عیار و استاندارد دارد که هم برای مردم و هم برای اتحادیه مشکل‌ساز است. از طرف دیگر چون ما نیز اطلاعاتی از این فروشنده‌ها نداریم نمی‌توانیم پیگیری کنیم.

وی افزود: همکاران صنعت طلا می‌گویند چرا باید چند سامانه داشته باشیم، یک فعال بازار باید یک نفر را بگذارد که مبادلات را در این سامانه‌ها ثبت کند و به دلیل مشکلات مالی که وجود دارد ممکن است شخص به صورت کلی این فعالیت را کنار بگذارد.

بذرافشان همچنین درباره تاثیر این سامانه‌ها بر بازار طلا نیز گفت: مالیات بر ارزش افزوده ای که برای ۱۲ سال به صنعت طلا تحمیل شد، باعث گردید واحدهای تولیدی و توزیعی دچار مشکل شوند؛ بعدها با جلسات کارشناسی مشخص شد که اصل طلا نباید مالیات داشته باشد. اکنون می‌خواهیم آن تجربه تلخ رخ ندهد از طرف دیگر فرار مالیاتی و فرار سرمایه نیز نداشته باشیم.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پیشنهادی برای حل این مشکلات اظهار داشت: باید در این زمینه رایزنی شود، جلساتی با بخش‌های حقوقی اتحادیه‌ها برگزار شده و با کار کارشناسی مشکلات این سامانه‌ها رفع شود.

وی با تاکید بر اینکه مالیات طلا ۹ درصد بر ساخت و سود مغازه دار است، درباره شایعات جدید مالیاتی گفت: هیچ برنامه‌ای برای مالیات ۲۵ درصدی در این سامانه وجود ندارد و منبع این شایعات مشخش نیست.

کد خبر 37499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =