بورس امروز چگونه پیش خواهد رفت؟

نماگرهای سهامی تالار شیشه‌ای در اولین روز معاملاتی زمستان ۱۴۰۲، تقریبا بدون تغییر در ارتفاع قبلی خود باقی ماندند. تقابل خریداران و فروشندگان بازار بدون برنده باقی ماند تا اولین روز کاری زمستان شباهتی به روند بازار در آذرماه نداشته باشد.

به گزارش بیداربورس در پایان معاملات آخرین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۰۸ درصد، معادل هزار و ۸۷۴ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۰۸ هزار و ۳۴۲ واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن، به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی خلاف جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد اندک ۰.۰۶ درصدی (معادل ۴۲۶ واحد)، در پله ۷۶۱ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌ کل فرابورس نیز با کاهش اندک ۱.۹۳ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح ۲۶ هزار و ۵۷۷ واحدی باقی ماند.

**معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز شنبه، پنج هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات اولین روز هفته را هم ۹.۴ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز شنبه بورس، خبر از خروج ۶۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.  

**پیش‌بینی بورس یکشنبه

زمستان بازار سرمایه با جریان متعادلی از تقابل میان عرضه و تقاضا آغاز شد. در حالی که ۵۱ درصد نمادهای نقشه بازار در سوی سرخ‌فام دامنه نوسان ایستادند، مجموع ارزش کل سفارش‌های خرید بازار در کفه سنگین‌تر ترازو قرار داشت. این موضوع نشان می‌دهد که در حال حاضر، خریداران در کمین قیمت‌های پایین‌تر نشسته‌اند. 

تقابل شاخص دلاری بازار سرمایه با مقاومت ۱۸۰ میلیارد دلاری، دیگر نکته این روزهای بازار است. رالی صعودی بازار که از آبان‌ماه سال گذشته آغاز شد، ارزش دلاری بازار را از این مقاومت مهم عبور داد. با این حال حواشی افزایش نرخ خوراک در اردیبهشت‌ماه باعث شد تا ارزش دلاری بازار سهام به زیر سطح ۱۸۰ میلیارد دلاری سقوط کند. 

ثبات دلار در معاملات میدان فردوسی، دست کم تا اسفند سال جاری مصادف با انتخابات مجلس، ادامه دارد که منجر به ایجاد شرایط تعادلی در بازار سهام می‌شود. با این حال پمپاژ اخبار مثبت در رابطه با فرآیند افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی می‌تواند موج تقاضای دیگری در بازار به‌وجود آورد. 

روند بازار 2 دی



در راستای پیش بینی بورس یکشنبه، به نظر می‌رسد افزایش عرضه‌ها در یک ساعت پایانی بازار، دامن‌گیر جریان دادوستدهای ابتدای معاملات خواهد شد. در ادامه اما بازار، بیشتر به سمت تعادل حرکت خواهد کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود ارزش معاملات در معاملات دومین روز هفته افزایش یابد. 

منبع: تجارت نیوز
کد خبر 37500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =