آیا بورس جذاب‌تر خواهد شد

امیدواریم، بورس دوباره گوشه گود به حال خود رها نشود و بعد از بیش از یکسال تلخی مفرط، کام سهامداران بورس هم کمی شیرین شود.

آنچه گذشت 

به گزارش بیدار بورس، هفته منتهی به ۱۰ خرداد ماه هفته پر ماجرایی برای بورسی‌ها بود. هفته‌ای که با محدودیت دامنه نوسان آغاز شده و افزایش عجیب و غریب نرخ بازده اخزاها رمقی برای بازار سهام نگذاشته بود. در معاملات روز یکشنبه نرخ بازده برخی از اخزاها به بالای ٣٧ درصد رسید و ٩٦ درصد نمادهای بازار، در گل مانده بودند!

روز دوشنبه اوضاع به حدی وخیم شد که برخی سیستم‌ها و استیشن‌های معاملاتی در کارگزاری‌ها به نشانه اعتراض به روند نزولی بازار، خاموش شد! و البته که ریزش بورس، تیتر یک اکثر رسانه های داخلی قرار گرفت.

 اظهارات جنجالی رئیس کل بانک مرکزی و طرح این ادعا که ""نرخ بهره ٣٠ درصدی که این بزرگوار اواخر سال ١٤٠٢ باب کرد، تاثیر منفی در بازار سهام ندارد و بورس مدت‌هاست که منفی است"" و سکوت رئیس سازمان بورس هم در دلزدگی سهامداران نسبت به آینده این بازار موثر بود.

هرچه بود، اعتراضات اثرگذار بود و سازمان بورس از برگزاری دو جلسه(یک جلسه با فعالان بازار و یک جلسه با مدیران هلدینگ‌های بزرگ و تامین سرمایه‌ها) خبر داد. خروجی این جلسات، خبر انعکاس مشکلات بازار سرمایه به مسوولان، ابطال معاملات اخزا بالای ٣٨ درصد و ممنوعیت پذیره‌نویسی اوراق با نرخ بالا، و بازگرداندن زمان پایان معامله صندوق‌ها به ساعت ١٢:٣٠ بود.

رئیس سازمان بورس همچنین جلسه‌ای با رئیس بانک مرکزی داشت و راه‌های تقویت شاخص‌های بورس را بررسی کردند. اگرچه این تصمیمات بعد از تحمیل ضرر و زیان قابل توجه به سهامداران در چند ماه اخیر، حکم نوشدارو بعد مرگ سهراب را داشت؛ اما کور سوی امیدی در تاریکترین لحظه بازار هم غنیمت بود.

شروع گفتاردرمانی

گفتار درمانی برای کمک به بهبود اوضاع از سوی مسوولان هم شروع شد و سخنگوی اقتصادی دولت از اتخاذ چهار تصمیم مهم دولت برای سودآوری بهتر در بازار سرمایه خبر داد. جناب خاندوزی همچنین اعلام کرد که دولت دستور داده موضوع نرخ خوراک پالایشگاه‌ها که تاثیر زیادی روی سوداوری شرکت‌ها داره، بررسی شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه هم طی نامه‌ای به شورای نگهبان درباره طرح اصلاح بندهای ٦ و ١٣ قانون بودجه تاکید کرد با توجه به تصویب طرح، دولت بار مالی آن را می‌پذیرد!

جناب مخبر، سرپرست ریاست جمهوری هم در جلسه ‌ای گفت: وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان بورس برای ایجاد اطمینان و ثبات بیشتر در بازار بورس، زمینه ورود هر چه سریع‌تر بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ کشور به این بازار را تسهیل کنند.

اعتراضات اثرگذار بود

بعد این اتفاقات شاهد کاهش اندک نرخ اخزاها در روزهای پایانی هفته تا سطح تقریبا ٣٥ درصد و البته بهبود وضعیت معاملات بازار بودیم. تا جایی که شاخص کل بورس با افت بیست و هفت هزار واحدی نسبت به ابتدای هفته، در محدوده ٢ میلیون و ٨٦ هزار واحدی آرام گرفت.

نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه در روزهای آینده

به نظر می‌رسد مهم‌ترین رویداد هفته‌ای که پیش رو داریم، اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری باشد. ثبت نام کاندیداها از روز پنجشنبه اغاز شده و محمدرضا صباغیان نماینده مجلس با ثبت نام به عنوان اولین کاندیدا، این فصل از تقویم انتخابات را ورق زده است.

قطعاً باید منتظر بمانیم تا ببینیم از بین کسانی که ثبت نام کرده‌اند چه کسانی تایید صلاحیت شده و پا به میدان رقابت می‌گذارند.

ولی یک بررسی سطحی از بین کسانی که تا این لحظه ثبت نام کرده‌اند، نشان می‌دهد که اکثر این کاندیداها کسانی هستند که در سال‌های قبل هم فعالیت‌هایی در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور داشته‌اند و بعید به نظر می‌رسد که با روی کار آمدن این دوستان تحول خاصی در اقتصاد ما ایجاد شود.

تعطیلی مجلس در هفته پیش رو تعطیل است. به نظر می‌رسد سایه یکی از ریسک‌های سیستماتیک بر سر بازار سرمایه یعنی تصمیمات خلق الساعه بعضی از این دوستان، این هفته از سر بورس کم شده است. 

لازم به یادآوری است که این هفته، اولین هفته کاری مجلس دوازدهم بود و مجلسی.ها شروع نکرده، به تعطیلات رفتند!

دو سر باخت بورسی‌ها

طبق گزارش‌ها، در دوران کاری جناب فرزین در بانک مرکزی، ٤٠ درصد از ارزش پول ملی در برابر دلار کاسته شده و اگر این موضوع را کنار از دست رفتن بیش از نیمی از ارزش دلاری بازار سرمایه از دو سال اخیر بگذاریم، فقط به یک نتیجه می‌رسیم؛ حتی اگر بازار سهام رشد کند، باز هم ضرر و زیانی که در ٣ سال گذشته به سهامداران تحمیل شده، به این راحتی جبران نخواهد شد و با هر فرمولی که حساب کنیم، بورسی‌ها بد باخته اند.

دلیل تاخیر در پرداخت سود سهام عدالت 

دلیل تاخیر در پرداخت بخشی از سود سهام عدالت سال ١٤٠١ هم مشخص شد، چند شرکت فولادی و پالایشی و پتروشیمی، هنوز به وظایف خود در پرداخت حدود ٢٠ همت سود سهام عدالت عمل نکرده اند.

راند آخر در جاده مخصوص 

 ۳۱ تیر ماه نیز، فرصت آخر دو شرکت خودروساز بورسی یعنی ایران خودرو و سایپا برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت است. ضمن اینکه عدم بازگشایی اختیار معامله نماد خودرو در سررسیدهای جدید شائبه انتقال نمادهای خودرویی به بازار پایین‌تر را تقویت کرده است.

شاهکاری از صندوق تثبیت بازار 

صندوق تثبیت بازار هم گزارش داده که در سال ١٤٠٢ حدود ١٧ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان سهام خریده و ١٠ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان سهام بصورت خرد و بلوکی فروخته! و البته که خالص خرید حدود ٧ همت سهام توسط نهاد حمایتی بازار در عرض یک سال, شاهکار نیست!!!!

بورس جذاب‌تر خواهد شد؟

خلاصه که کاهش نرخ اوراق اخزا، خوشبینی به احتمال بازنگری دستورالعمل نرخ خوراک و فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها، زمزمه های معافیت مالیاتی افزایش سرمایه خودروسازان، افزایش اندک نرخ ارز نیمایی با وجود کاهش نرخ‌های بازار آزاد و خوشبینی به تداوم این روند و همچنین احتمال جوسازی در بازار سرمایه با طرح وعده حمایت از بورس توسط کاندیداهای ریاست‌جمهوری از جمله موضوعاتی است که می‌تواند این هفته بازار سهام را جذاب تر کند. 

ما هم‌ امیدواریم، بورس دوباره گوشه گود به حال خود رها نشود و بعد از بیش از یکسال تلخی مفرط، کام سهامداران بورس هم کمی شیرین شود.

کد خبر 37855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =