تاثیر عدم استقبال سرمایه‌گذاران از اوراق دولتی چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت یا برای فروش اوراق خود باید هزینه بالاتری متحمل شده و اوراق را با نرخ بالاتری بفروشد؛ یا سیاست‌های پولی و بانکی تلطیف شده و با در پیش گرفتن برخی سیاست‌های انبساطی، کم‌کم تقاضا برای اوراق افزایش یابد.

به گزارش بیدار بورس، در نتیجه سیاست‌های بانک مرکزی و انتشار گواهی سپرده ٣٠ درصدی، در ششمین حراج اوراق مالی اسلامی دولت، این اوراق خریدار نداشت‌. کاهش ظرفیت و فروش اوراق دولتی و تشدید کسری بودجه؛ عارضه‌ای سیاست‌های بانک مرکزی بود و بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه در زمان انتشار گواهی سپرده با نرخ ٣٠ درصدی، هشدار چنین روزی را داده بودند.

امیر ندیری در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس در خصوص تبعات ناتوانی دولت در فروش اوراق بیان کرد: سیاست‌های بانک مرکزی با هدف کنترل تورم، سبب افزایش نرخ بهره شده و خود دولت هم برای فروش اوراق، با مشکل مواجه شده است‌!

کارشناس بازار سرمایه افزود: حالا، یا باید دولت برای فروش اوراق خود هزینه بالاتری متحمل شده و اوراق را با نرخ بالاتری بفروشد؛ یا سیاست‌های پولی و بانکی تلطیف شده و با در پیش گرفتن برخی سیاست‌های انبساطی، کم‌کم تقاضا برای اوراق افزایش یابد.

ندیری در رابطه با تاثیر عدم استقبال سرمایه‌گذاران از اوراق دولتی بر بازار سرمایه، گفت: مهم‌ترین فایده عدم استقبال از اوراق دولتی، احتمال توقف سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و حرکت به سوی سیاست‌های انبساطی است. چنین رویکردی، علاوه بر اینکه منجر به کاهش نرخ بهره می‌شود؛ رشد نقدینگی را نیز به دنبال خواهد داشت و بخشی از نقدینگی هم، سهم بازار سرمایه خواهد شد.

کد خبر 37872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =