۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت؛

ورود ٨٠٠ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بازار سرمایه

دو صنعتی که مورد عنایت نامزدهای ریاست جمهوری قرار گرفتند
ورود ٨٠٠ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بازار سرمایه

از منظر تحلیلگران، بازار سهام در مقایسه با بازارهای موازی، ارزنده‌تر از هر زمانی است و خیلی از سهم‌های این بازار، اختلاف قابل توجهی با ارزش ذاتی دارند. باید دید آیا با اعلام نتایج انتخابات، غول خفته بورس، بیدار شده و حرکت خواهد کرد یا نه.

به گزارش بیدار بورس، اولین روز معاملاتی تابستان، بورس تهران به پذیره‌نویسی دو صندوق اهرمی "بیدار" و "نارنج" مزین شد و جالب اینجا بود که با وجود سایه رکود بر سر بازار سهام، استقبال سرمایه‌گذاران از این دو صندوق بی‌نظیر بود و "بیدار"، نیامده، بیشترین ورودِِ پولِ حقیقی را از آنِ خود کرد و در پذیره‌نویسی، یک تنه، هزار میلیارد تومان جذب کرد! قطعا بخش قابل توجهی از منابع جذب شده توسط این دو صندوق، به زودی وارد بازار سهام خواهد شد.

به لطف ورود تازه‌واردها، بورسِ تهران هفته را با رنگ سبز آغاز کرد و اگرچه اواسط هفته، نوساناتی شاهد بودیم، ولی در نهایت، هفته اول تیرماه با رشد ٤١ هزار واحدی شاخص کل، افزایش ٧ هزار و ٥٠٠ واحدی شاخص هم‌وزن، و ورود بیش از ٨٠٠ میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها به بازار، به پایان رسید. میانگین ارزش معاملات خرد نیز این هفته حدود ٣٣٥٠ میلیارد تومان بود.

در هفته‌ای که گذشت، پالایشی‌ها هم آثار دستورالعمل جدید نرخ خوراک را افشا کردند و گزارش‌های مثبت‌ نمادهای پالایشی هم در افزایش جذابیت سهام بی‌تاثیر نبود. سود سال ١٤٠٢ شرکت‌های پالایشی، بین ١١ الی ٣٥ درصد تعدیل مثبت داشت.

البته که مثبت‌های این هفته، به کاهشِ بازدهیِ اخزاها هم مدیون بود! میانگین بازدهی اسناد خزانه اسلامی، اوایل هفته به ٢٩.٧٧ درصد رسید که پایین‌ترین نرخ، از بهمن‌ماه سال گذشته بود! 

پیش به سوی سیاست‌های انبساطی 

 به نظر می‌رسد سیاست‌های پولی هم به سمت انبساطی تغییر کرده و آمارها حاکی از آن است که بانک مرکزی از ابتدای امسال، اقدام به تزریق ٣٨.٥ همت پول از طریق قراردادهای بازخرید، کرده است. همچنین، معاون نظارت بانک‌مرکزی اعلام کرد: "سود ٣٠ درصدی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها هم تخلف است و حتما برخورد می‌شود" و این هم خبر خوبی بود.

انفعال متولیان بازار 

اهالی تخت‌طاووس این هفته منفعل بودند و جز خبر آمادگی ٥ شرکت برای ورود به بورس، خبر خاصی از سوی مدیران سازمان و بورس‌ها، منتشر نشد!

علاوه بر این، از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم خبر دادند این وزارتخانه درصدد است در سال ١٤٠٣، ده (١٠) شرکت را راهی بورس کند!

وعده‌ای از باب همایون

وزیر اقتصاد اما این هفته در یک نشست خبری اعلام کردند "از طریق پیش‌بینی‌پذیریِ صنایع بورسی، به دنبال اطمینان‌بخشی در بازار سرمایه هستند"" و البته که با توجه به متزلزل بودن کرسی وزارت در روزهای پایانی دولت موقت، این اظهار نظر از سوی وزیری که حدود ٣ سال سکان هدایت اقتصاد کشور را در دست داشته و کارنامه درخشانی بر جای نگذاشته، خیلی اثرگذار نیست!

بورس و انتخابات 

هفته‌ای که گذشت، به مدد اخبار مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی، هفته پرخبری بود و طبق روال دو_سه هفته قبل، بورس هم از وعده‌های انتخاباتی بی‌نصیب نماند! 

 به جرات می‌توان گفت نگرانی بابت معیشت مردم و تلاش برای رفع تحریم‌ها، از مهم‌ترین موضوعاتی بود که اکثر نامزدها ادعا می‌کردند برایش، برنامه دارند! و انگار نه انگار که خیلی از این آقایون تا قبل این هم، صاحب منصب و قدرت تصمیم‌گیری‌ بوده‌اند و کار خارق‌العاده‌ای، نکرده‌اند!

به هر حال، همین ادعاها، خوش‌بینی‌هایی مبنی بر احتمال بهبود روابط بین‌المللی و کاهش فشار تحریم‌ها، ایجاد کرد و روی بازار سهام هم آثار کمرنگی داشت.

آقای قالیباف لابلای اظهارات خود نگاهی ویژه به صنعت خودرو داشته و فرمودند: 

"_در وضعیتی که مابه‌التفاوت قیمت یک خودروی ٥ سال کارکرده با خودروی نو بسیار چشمگیر است، باید از ورود خودروهای ۵ سال کارکرده استقبال کنیم.

_خودروساز داخلی ما، نه خودروساز هست و نه خودروساز خواهد شد.

_باید رانت و بی‌عرضگی متوقف شود.

_۲۵۰ همت، زیان انباشته در این حوزه وجود دارد که باید دولت آن را بپردازد."

جناب قاضی‌زاده هاشمی، که البته از ادامه رقابت خودداری کردند، در وعده‌های انتخاباتی‌شان بانک‌ها را مورد عنایت قرار داده و گفتند: 

"_ناترازی بانک‌ها به دلیل عدم افزایش سهام صاحبان سرمایه است.

_نباید اجازه دهیم بانک‌ها به نور چشمی‌ها تسهیلات دهند."

بماند که این بزرگوار، وعده دادند کارت هوشمند انرژی برای خانواده‌های ایرانی با فرض دو خودرو و یک خانواده سه نفره در سال اول ۴۰ میلیون، سال دوم ۶۰ میلیون و سال سوم ۹۰ میلیون داده می‌شود و بعد از کناره‌گیری، حسرت کارت هوشمند انرژی را هم به دل‌مان گذاشتند!

آقای پور محمدی هم اذعان داشتند: 

"_ اگر میخواهید ببینید اقتصاد خوب است، به بورس نگاه کنید 

_بورس و بازار سرمایه دماسنج اقتصاد هستند. اگر حال بورس خوب نیست با شعار و تبلیغات نمی‌شود آن را درست کرد.

_دولت ۶۰ درصد بازار سرمایه و بورس را در اختیار دارد و با دخالت دولت، بازار بورس رو به جلو نخواهد رفت.

ایشان همچنین گفتند: پاداش بازنشستگی  مون رو دادیم به بچه هامون که در بورس سرمایه گذاری کنند، که همون بلایی که بر سر همه اومد بر سر ما هم اومد!"

جناب پزشکیان هم در مناظره اخر گفتند:

"_ آمده ام تا از شکل گیری بازار سرمایه قدرتمند در خدمت تولید و اشتغال حمایت کنم.

_سرمایه گذاران بورس از آنچه در چند سال اخیر به سرشان آمده اند به شدت آزرده اند.

_سهامداران سهام عدالت، حق و حقوق خود را می‌خواهند."

در هر صورت، امروز روز مهمی برای مردم ایران است و تا چند ساعت دیگر، رای‌گیری به پایان می‌رسد. ما هم مثل شما منتظر می‌مانیم تا مستاجر جدید پاستور، مشخص شود!

صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیر ذره‌بین بیدار بورس 

این هفته، طبق روال هفته‌های قبل، عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری را هم زیر ذره‌بین گذاشتیم. صندوق‌های املاک و مستغلات با کسب بازدهی ٧.٣ درصدی، برترین‌های سه‌ماهه بودند و صندوق‌های سهامی با بازدهی منفی ١٠.٣ درصدی، زرشک طلایی سه‌ماهه را از آن خود کردند!

صندوق‌های کالایی هم با کسب بازدهی ٣.٨٣ (٣ و ٨٣ صدم درصدی) در عرض یک هفته‌ گذشته، خوش درخشیدند! در فصل بهار ٣٧٠٠ میلیارد تومان پول حقیقی‌ها هم وارد صندوق‌های طلای بورسی شده است. 

 مهم‌ترین رویدادهای تاثیرگذار بر بازار در هفته پیش رو

اعلام نتایج انتخابات و مشخص شدن رئیس دولت چهاردهم، حتما مهمترین خبر این هفته خواهد بود. اگرچه تا رئیس جمهور جدید و تیم‌شان، فرمان کار اجرایی را به دست بگیرند، چند هفته‌ای زمان خواهد بُرد؛ ولی رفع یک ابهام از سر بازار سرمایه، خود، اتفاقی مثبت برای بورسی‌ها خواهد بود. ضمن اینکه تجربه دو دوره انتخابات ریاست جمهوری قبلی نشان می‌دهد بورس می‌تواند چند روزی سبز باشد. 

از سوی دیگر، بعد از حدود یک ماه محدودیت برای بازار سرمایه، از فردا دامنه‌نوسان معاملات افزایش خواهد یافت و این تغییر، معاملات سهام را برای نوسان‌گیران کوتاه‌مدت جذاب‌تر خواهد کرد.

از منظر تحلیلگران، بازار سهام در مقایسه با بازارهای موازی، ارزنده‌تر از هر زمانی است و خیلی از سهم‌های این بازار، اختلاف قابل توجهی با ارزش ذاتی دارند. باید دید آیا با اعلام نتایج انتخابات، غول خفته بورس، بیدار شده و حرکت خواهد کرد یا نه.

کد خبر 37904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =