کدام ۲ میلیون بشکه نفت؟/هندوانه سیاسی زیر بغلتان را باور نکنید

ایران سال گذشته حدود ۳۶ میلیارد دلار صادرات نفت و میعانات گازی داشته است.

عبداله بابا خانی، در یادداشتی با عنوان ‏واقعیت های صادرات نفت ایران نوشت: 

‏- در ۹ ماه اول بایدن و آخر دولت دوازدهم میانگین صادرات نفت به ۶۷۰ هزار بشکه رسید و در ۲ ماه آخر ( بهمن و اسفند) به حدود ۹۰۰ هزار بشکه رسیده بود. دولت سیزدهم نفت را با صادرات روزانه بیش از ۹۰۰ هزار بشکه تحویل گرفت. 

‏- در ماه فوریه و مارچ ۲۰۲۲،که ایران و آمریکا برای امضا تفاهم نامه برجام به توافق رسیده بودند و بدلیل جنگ اوکراین و اشتباهات محاسباتی ایران انجام نشد، صادرات به ۱٫۱ میلیون بشکه هم رسید. 

‏- در ادامه ۲۰۲۲ ایران حتی در بعضی ماه ها به زیر ۹۰۰ هزار بشکه برگشت. 

‏- در سال ۲۰۲۳ بدلیل سقف قیمتی نفت روسیه به ۶۰ دلار و از طرفی ناامنی دریای سرخ و بمنظور تعادل بازار جهانی، ایران چراغ خاموش و بدون سختگیری بایدن به میانگین ۱ میلیون ۲۳۵ هزار بشکه رسید.( در بعضی ماه ها نفت و میعانات ذخیره را هم توانست بفروشد) 

‏در سال ۲۰۲۴ وضعیت ایران تا کنون نتوانسته است که شرایط ۲۰۲۳ را حفظ کند و در ادامه سال باید دید که چه اتفاقاتی میفتد، بویژه بعد از انتخابات مهم آمریکا که از انتخابات ایران بر صادرات نفت ایران تاثیر گذارتر است. 

‏یادمان باشد که شکم مردم با آمار پر نمیشود و واقعیت ها هم در دنیای امروز قابل لاپوشانی نیست. ایران سال گذشته حدود ۳۶ میلیارد دلار صادرات نفت و میعانات گازی داشته است، پس از کسر تخفیف ها، حق دلالان، هزینه جابجایی دریایی، هزینه چند بار تبدیل ارزهای مختلف، هزینه صرافی در نهایت حدود ۲۸ میلیارد دلار به دست بانک مرکزی و برنامه بودجه رسیده است. این یعنی نفت ایران بعد از همه هزینه با حدود ۶۱ دلار بفروش رسیده است.

کد خبر 37922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =