قیمت طلا در سال ۲۰۲۵ با افت ۱۲ درصدی روبرو خواهد شد

قیمت طلا اواسط ماه می به رکورد جدیدی رسید که علت اصلی آن افزایش چشمگیر خرید از سوی صندوق های پوشش ریسک و رشد تقاضای مکان امن سرمایه گذاری بوده است.

به گزارش بیدار بورس، قیمت طلا اواسط ماه می به رکورد جدیدی رسید که علت اصلی آن افزایش چشمگیر خرید از سوی صندوق های پوشش ریسک و رشد تقاضای مکان امن سرمایه گذاری بوده است.

این افزایش قیمت به دلیل انتظارات کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا و سایر بانک های مرکزی جهان و همچنین افزایش عدم اطمینان اقتصادی صورت گرفته است. علاوه بر این، افزایش کسری‌ مالی باعث خرید قابل توجه طلا، عمدتاً در بازار خارج از بازار (OTC) شده است.

تحلیلگران فلزات گرانبهای اچ اس بی سی بر این باورند که این جهش به بالاترین سطح با وجود نرخ های بهره واقعی مثبت اتفاق افتاد.

آنها نوشتند: «طلا از نظر تاریخی نسبت به نرخ‌های بهره واقعی حساس است، و در حالی که یک گسست قابل توجه در این رابطه وجود داشته است، ما انتظار داریم که نرخ‌های بهره واقعی در پایان سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ بر طلا تأثیر بگذارد.»

اگرچه صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) همچنان به خرید خود ادامه می دهند، ولی خریدهای قوی در بازار او تی سی و توسط سرمایه گذاران پول واقعی، این روند را متعادل کرده است.

موقعیت های خرید خالص در بورس کالای شیکاگو (CME) همچنان بالاست، اما تحلیلگران معتقدند که ممکن است نسبت به سطوح فعلی افزایش قابل توجهی نداشته باشند.

 تحلیلگران خاطرنشان کردند: "احساسات بازار به وضوح صعودی است، و در حالی که سیر صعودی کوتاه مدت هیچ نشانه ای از سستی نشان نمی دهد، ما فکر می کنیم که قیمت جهانی طلا فراتر از ارزش واقعی آن است.

در همین راستا، HSBC پیش‌بینی میانگین قیمت طلا را در کوتاه‌مدت افزایش داده است، با این حال، این بانک انتظار کاهش احتمالی قیمت‌ها تا سه ماهه چهارم امسال یا تا سال ۲۰۲۵ را دارد.

به طور خاص، تحلیلگران پیش بینی میانگین قیمت طلا برای سال ۲۰۲۴ را از ۲۱۶۰ دلار در هر اونس به ۲۳۰۵ دلار در هر اونس افزایش داده اند. با این حال، برآوردهای سال ۲۰۲۵ آنها اکنون از ۲۱۰۵ دلار در هر اونس به ۱۹۸۰ دلار در هر اونس کاهش یافته است که به معنای کاهش ۱۲ درصدی نسبت به سطوح فعلی است.

تحلیلگران انتظار دارند که قیمت طلا در سال ۲۰۲۶ افزایش یابد و میانگین قیمت طلا در آن سال از ۱۸۸۰ دلار در هر اونس به ۲۰۲۵ دلار در هر اونس افزایش یابد.

پیش‌بینی بلندمدت اچ‌اس‌بی‌سی برای طلا در حال حاضر ۲۰۰۰ دلار در هر اونس است که نسبت به ۱۷۰۰ دلار قبلی افزایش یافته است.

از نظر پیش‌بینی قیمت طلا در پایان سال، این بانک اعلام کرد پیش‌بینی‌های آن در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ترتیب ۲۲۱۰ دلار در هر اونس و ۲۰۷۵ دلار در هر اونس است.

کد خبر 37981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =