باز هم تدبیری برای کوتاه‌مدت

کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی با توجه وجود ریسک‌های ژئوپولیتیک، شرایط رکودی اقتصاد و کاهش شدید حاشیه سود شرکت‌های بورسی، آیا افزایش ریسک صندوق‌های درآمدثابت برای مثبت شدن بازار سهام، کار عاقلانه‌ای است؟

گزارش بیدار بورس، سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی به حداکثر ۳۵ درصد از کل دارایی صندوق کاهش یافت. همچنین سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در سهام، حق تقدم سهام افزایش یافت.

علیرضا خان‌محمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس در این خصوص بیان کرد: باز هم روزهای منفی و بازهم مصوبات یک‌شبه و دستوری! صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به ریسک‌های موجود و براساس جلسات متعدد و کارشناسی تصمیم به رعایت نصاب سرمایه‌گذاری می‌گیرند و برای کسب بازدهی مناسب و در عین حال رقابتی، تمام جوانب را در نظر گرفته و پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را شکل می‌دهند. این کاهش در نصاب از حداقل ۴۵ درصد سپرده بانکی و گواهی سپرده به ۳۵ درصد و سهام و حق تقدم از ۱۰درصد به ۱۵ درصد نشان از بی تدبیری و نگاه کوتاه‌مدت و حمایت موقت به بازار  است.

او افزود: در شرایط فعلی با توجه وجود ریسک‌های ژئوپولیتیک، شرایط رکودی اقتصاد و کاهش شدید حاشیه سود شرکت‌های بورسی، آیا افزایش ریسک صندوق‌های درآمدثابت برای مثبت شدن بازار سهام، کار عاقلانه‌ای است؟ صندوق‌های درآمدثابت تنها ابزاری است که در این آشفته‌بازار، نور امیدی برای کسانی است که می‌خواهند در بازار، سرمایه‌گذاری کنند و از پول و سرمایه خود محافظت کنند. این رویکرد در سنوات گذشته تکرار شده و نتیجه آن زیان صندوق‌ها بود و بعد از مدتی کوتاه مجددا این نصاب به حالت اول برگشته و صندوق‌ها باز هم مجبور به کاهش نصاب سهام با زیان‌ شده‌اند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر سیاست‌گذاران قصد حمایت از بازار سهام را دارند، باید روش‌های دیگری را بکار بگیرند. اصلاح مصوباتی که یک صنعت را زیان‌ده کرده؛ مدیریت فروش اوراق در بازاری که صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته و... از جمله اقدامات ضروری است. این بازار برای متعادل شدن نیاز به تقویت زیرساخت‌ها و احیای جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد دارد بازار سرمایه یکی از مهمترین بازارها برای تامین مالی شرکت‌ها و دولت است، اما در این بازار جانی مانده که پاسخگوی نیازها باشد. صحیح نیست که تا بازار سهام به واسطه ریسک‌های ژئوپولیتیک و فروش اوراق منفی شد، با زورگویی صندوق‌ها را قربانی کنیم تا بازار را مصنوعی مثبت کنیم‌. 

خان‌محمدی گفت: در ارزندگی بازار سهام، تردیدی نیست و سهم‌های جذاب بسیاری رخ‌نمایی می‌کند ولی نباید فراموش کنیم وقتی نرخ سود بدون ریسک به بالای ۳۰درصد رسیده، باید سهامی که خریداری می‌شود PE زیر ۴ داشته باشد. آیا کلیت بازار این چنین است؟؟!!!! پس خوشی این خبر هم دوامی نخواهد داشت و از طرفی هم اصلاح نصاب صندوق‌ها زمان‌بر خواهد بود و از طرفی صندوق‌های درآمدثابت نوع دوم اصلا الزامی به خرید سهام ندارند و با این فرض که صندوق ها از امروز شروع به ابطال سپرده کنند (که این کار را نخواهند کرد) خرید سهام اولویت آخر آنها خواهد بود. پس با احتیاط وارد شود!!

کد خبر 38416

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =