تنوع پرتفوی سرمایه‌گذاران با استفاده از صندوق های املاک و مستغلات

صندوق های املاک و مستغلات به تنوع بخشی پرتفوی مدیران سرمایه گذار و حتی سهامداران علاقه مند به سرمایه گذاری در صندوق ها کمک می کند.

به گزارش بیداربورس، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با اشاره به ارائه پیشنهاد و نکات مورد نیاز برای اساسنامه صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات، گفت: با توجه به اینکه بخش عمده ای از تدوین اساسنامه توسط سازمان بورس و اوراق بهادار با نظرخواهی نهادهای مالی(نهادهایی که در این حوزه درخواست تأسیس داده بودند) صورت گرفته، این اقدام برای کاربردی شدن صندوق بسیار موثر بوده است.

بهرنگ اسدی افزود: بخش عمده ای از نکات مهم و نظر نهادهای مالی در تعامل با سازمان بورس به کار گرفته شده و امیدواریم با ابلاغ این اساسنامه، درخواست های مربوط به تاسیس به سازمان ارسال و مجوز های لازم دریافت شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه مواردی در این اساسنامه بیش از دیگر مباحث مهم بوده است، گفت: مهمترین مساله بحث انعطاف پذیری است و اینکه این صندوق بتواند بر چالش های عمده بخش مسکن و املاک و مستغلات غلبه کرده و بازده تقویت شده ای را به دارندگان خود تحویل دهد.

او با اشاره به گذشته و اینکه این صندوق ها باید فقط اجاره داری مجتمع های بزرگی را انجام  می دادند، بیان داشت: اینکه صندوق ها بتوانند به صورت نقد، پذیره نویسی شده و درچرخه بازار املاک و مستغلات نسبت به رونق و رکود عکس العمل نشان داده و در زمان بندی مناسب ورود و خروج از بازار داشته باشند، بسیار متفاوت تر از نگاه به گذشته است.

به گفته اسدی؛ با این اساسنامه، بحث پذیره نویسی صندوق ها و حضور فعال صندوق ها در بازار امکان پذیر است و امیدواریم علاوه بر بازدهی ناشی از اجاره داری املاک و مستغلات درون صندوق، بازدهی ناشی از خرید و فروش و یا بهسازی و به کارگیری املاک، بر تقویت بیش از پیش بازار کمک کند.

او با توجه به اینکه خرید و فروش و بهسازی دو مقوله متفاوت در کسب و کار هستند و می توانند منجر به تقویت بازار شوند، گفت: بنابراین بدون وجود این دو مقوله و ایستایی صندوق، به طور حتم شاهد ضعیف شدن بازدهی ها و کاهش میزان جذابیت برای مردم و نهادهای سرمایه گذاری خواهیم بود.

او با تاکید بر آنکه، صندوق ها باید بتوانند در خرید و فروش، بهسازی و اجاره داری جدی و  فعالانه عمل کنند، اظهار کرد: موارد فوق جزو نظرهای پیشنهادی به سازمان بورس بوده که خوشبختانه با همراهی سازمان بورس زمینه برای تحقق آنها فراهم شده است.

اسدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه صندوق ها تا چه اندازه فرصت های سرمایه گذاری را به سمت و سوی املاک و مستغلات پیش می برند، عنوان کرد: برای ساخت و تولید املاک، صندوق های زمین و ساختمان موجود است که متاسفانه در بخش هایی با چالش هایی مواجه هستند و این موضوع به اقتصاد حوزه مربوط به خود آنها بر می گردد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن ادامه داد: برای ساخت و تولید در صندوق املاک و مستغلات، بهتر است صندوق املاک بعد از صندوق های زمین و ساختمان در این حوزه نقش آفرینی کند، به طوری که در ابتدای کار باید برای حوزه ساخت و تولید بر صندوق های زمین و ساختمان متمرکز شده و در نهایت، املاک خروجی صندوق زمین و ساختمان در صندوق های جدید املاک و مستغلات به کار گرفته شوند.

او  عنوان کرد: املاک باید به لحاظ اطمینان مقرراتی و قانونی و کیفیت بالا در صندوق زمین و ساختمان تامین شود تا بتواند مورد استفاده صندوق املاک و مستغلات قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که این صندوق ها چه نقشی در عمق بخشی بازار سرمایه ایجاد می کنند؟ بیان داشت: با توجه به فراگیری، گستردگی و تنوع جغرافیایی بازار املاک و مستغلات، این صندوق در ابتدا شاید به لحاظ آثار با اهمیت اقتصادی و سیگنتالینگ اثرگذاری ضعیفی داشته باشد اما به مرور زمان اثر علامت دهی حائز اهیمتی را به همراه خواهد داشت.

او گفت: بهتر است صندوق های املاک و مستغلات در بازار سرمایه و در دسترس عموم قرار گیرد زیرا به تنوع بخشی پرتفوی سرمایه گذاران کمک خواهد کرد.

اسدی با بیان اینکه اتصال بین صندوق های املاک و مستغلات با سایر دارایی فعالان بازار، می تواند عامل مهمی برای جابجایی منابع باشد، خاطر نشان کرد: چنانکه عملکرد صندوق ها قابل قبول باشد به طور حتم از سوی فعالان در میان مدت مورد استفاده جدی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 5660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =