بزرگترین صرافی جهان نخستین پروتکل کنترل کلاهبرداری و پولشویی را راه اندازی کرد

نخستین پروتکل کنترل کلاهبرداری و پولشویی برای بزرگترین صرافی جهان با سه رویکرد راه اندازی شد تا مشروعیت بازارمالی غیرمتمرکز و کمک به تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران، بهبود یابد.

به گزارش بیدار بورس، پروتکل اوریون‌سوآپ برای رفع مشکل حملات سایبری و کنترل کلاهبرداری و پولشویی به‌عنوان نخستین پروتکل دیفای برای شبکه‌ بلوکی هوشمند باینانس بزرگترین صرافی جهان، راه اندازی شد تا مشروعیت بازار مالی غیرمتمرکز و کمک به تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران، بهبود یابد.

براساس این گزارش، ارزش بازار سیستم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۱ با رشد چشم‌گیر ۳۰۰ درصدی از ۱۶ به ۶۴میلیارد دلار رسید ولی با نزول ناگهانی ارزش، بعد از افت شدید ماه مه مواجه شد و با ۴۵درصد کاهش به ۴۸ میلیارد دلار رسید که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران احتمالا بیشتر به دلیل نرخ زیاد کلاهبرداری به تدریج اعتمادبه بازار را از دست می‌دهند.

در این میان پروتکل اوریون‌سوآپ (OrionSwap DeFi)، روش مالی غیرمتمرکز جدید با هدف مقابله با هک‌های فزاینده‌ای است که به مشروعیت بازار آسیب می‌رسانند. شرکت سیفرتریس، فعال در حوزه امنیت بازارهای مجازی اعلام کرد هکرها ۲۴۰ میلیون دلار، اخاذی و دزدی کرده‌اند.

اوریون‌سوآپ، رویکرد سه‌جانبه ایی دارد. نخستین رویکرد این پروتکل، عدم گنجاندن وام‌های فلش (Flashloans) در اکوسیستم است. وام فلش به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا به‌ صورت فوری و راحت به وام بدون وثیقه دسترسی پیدا کنند. وام فلش به معنی وام سریع و بدون‌نیاز به وثیقه ضمانت است. این نوع جدید از وام به لطف قراردادهای هوشمند و پلت‌فرم‌های حوزه دیفای به وجود آمده است. با این حال، هکرها راهی برای استفاده از وام‌های فلش در ترکیب با اقدامات دیگر برای بهره‌برداری از سیستم‌های دیفای و دسترسی به سرمایه مردم پیدا کرده‌اند.

اگر چه وام‌های فلش برای آربیتراژ و انحلال در سیستم‌های دیفای ضروری هستند اما اوریون‌سوآپ معتقد است معایب آن از مزایای آن بیشتر است. این رویکرد موجب ایجاد شکاف در میان فعالان حوزه دیفای شده است. زیرا بسیاری از آنها معتقدند وام‌های فلش برای ادامه فعالیت در بازار ضروری هستند.

دومین رویکرد این برنامه، ایجاد جامعه مالی غیرمتمرکز پایدار است. داشتن جامعه خودپایدار، مسئولیت را بر عهده همه اعضا و نه فقط چند نفر خواهد گذاشت. همچنین به جامعه اختیار و قدرت کنترل می‌دهد. زیرا این به آن معنا است که جامعه مالک پروژه است.

سومین رویکرد این پروتکل نیز تولید و نشر مطالب آموزنده برای کاربران حوزه دیفای است. اینفلوئنسرهای فعال در حوزه بازار ارزهای دیجیتال و رهبران فکری، همیشه به مبتدیان و سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند قبل از سرمایه‌گذاری در هر پروژه، دقت لازم را انجام دهند.

مشکل چنین توصیه‌هایی این است که افراد می‌توانند از منابع اشتباه اطلاعات دریافت کرده و به آن عمل کنند. بنابراین برای اطمینان از اینکه جامعه دیفای، همیشه به اطلاعات مناسب درباره پروژه‌های آن دسترسی داشته ‌باشند، اوریون‌سوآپ در حال ایجاد محتوای آموزنده درباره بازار مالی غیرمتمرکز است. برنامه این پروتکل آموزش نحوه برخی محاسبات ضروری و عواملی که باید در نظر بگیرند، است. آنها از طریق ایجاد محتوای خود به مردم کمک می‌کنند تا برخی مفاهیم مثل تامین نقدینگی را درک کنند.

منبع: دنیای اقتصاد
کد خبر 5712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =