درخواست عضو مجمع تشخیص برای عرضه کل ظرفیت سیمان در بورس کالا

رییس کمیته فقهی سازمان بورس گفت:اگر قرار است کالایی در بازار سرمایه عرضه شود باید همه ظرفیت تولید آن وارد این بازار شود تا همه از منافع واقعی سازی قیمت ها و حذف رانت در اقتصاد بهره مند شوند.

به گزارش بیدار بورس، غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری برای اقتصاد تبعات زیادی به همراه داشته، گفت: تجربیات قبلی بیانگر آن است قیمت گذاری در بازار کالا و خدمات باید بطور حتم از طریق عرضه و تقاضا شکل بگیرد و به هیچ عنوان دولت نباید با ورود در قیمت گذاری ها، دخالتی را در تعیین قیمت کالاها داشته باشد.

وی افزود: دولت ها همواره در شرایطی که بازار با التهاب یا کمبود کالا مواجه می شود به قیمت گذاری روی آورده اند که شاید در چند قلم کالای خاص آن هم بصورت کاملا مقطعی بتوان اثراتی در رویه بازار داشت اما در یک رویکرد کلی قطعا در پیش گرفتن سیاست قیمت گذاری دستوری به رانت، دو نرخی شدن بازار و التهاب منجر می شود.

مخالفت روایات مربوط به بازار با قیمت گذاری

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت گذاری های دولتی پذیرفتنی نیست، ادامه داد: این موضوع دقیقا با روایات مربوط به اداره بازار منافات دارد و حتی در مبانی دینی مورد تاکید قرار گرفته که به هیچ عنوان دخالتی در قیمت گذاری ها صورت نگیرد. نباید هیچگونه مداخلاتی در معاملات بازار صورت پذیرد. دخالت های صورت گرفته در بازار مضر است و در صورتی که در برهه ای از زمان با افزایش یا کاهش تقاضا، قیمت ها بنابر تقاضای موجود در بازار تنظیم خواهند شد.

مصباحی مقدم اضافه کرد: باید اجازه داد بازار سرمایه بصورت خودکار عمل کند و در این میان زمینه رفع عیوب بازارها نیز فراهم شود. یکی از مشکلات موجود در بازارهای سنتی مسئله تبانی است. گروهی که اقدام به تبانی می کنند روند معاملات را تخریب و منجر به بهم ریختگی ساز و کار بازار می شوند که با تمرکز معاملات در بازار سرمایه به دلیل شفافیت بالا، این مسائل به حداقل ممکن می رسد.

سودجویان مخالف عرضه سیمان در بورس کالا

وی عنوان کرد: از گذشته هر محصول و صنعتی که در مسیر شفافیت قرار گرفته با مقاومت هایی همراه شده که امروز نیز صدای برخی مخالفان با عرضه سیمان به گوش می رسد. این افراد، مخالف ایجاد شفافیت در معاملات و کشف قیمت محصول سیمان هستند. بنابراین از هیچ اقدامی برای جلوگیری از عرضه سیمان در بورس کالا کوتاهی نمی کنند. به هیچ عنوان نباید قبول کرد عرضه سیمان در بورس کالا تضعیف و معاملات آن در بازار غیرشفاف و سنتی صورت گیرد بلکه باید کل سیمان مانند هر کالای استاندارد دیگری در بورس کالا عرضه و معاملات آن در بازار سرمایه انجام شود.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس مسئله احتکار و عرضه های کمتر از میزان تعهد در بورس کالا را یکی از مشکلات قدیمی بازار سرمایه دانست و گفت: کاهش عرضه محصولات مختلف در برهه هایی خاص از شرایط اقتصادی همواره وجود داشته که شماری از تولیدکنندگان با عرضه بخشی از محصولات در بازار آزاد به التهاب بازار دامن زده اند. البته شفافیت معاملاتی بورس به سیاست گذار کمک می کند تا میزان عرضه شرکت ها را رصد کرده و تصمیم های درست در جهت تنظیم بهینه عرضه و تقاضا را رقم بزنند.  

به گفته مصباحی مقدم، عرضه بخشی از محصولات در بازار غیررسمی و غیرشفاف، اقدامی اشتباه و مخرب است و اگر قرار است کالایی در بازار سرمایه عرضه شود باید همه ظرفیت تولید آن وارد این بازار شود تا همه از منافع واقعی سازی قیمت ها و حذف رانت در اقتصاد بهره مند شوند. بحث رصد و شفافیت معاملات بورس کالا علاوه بر حوزه عرضه کنندگان در بخش خریداران نیز وجود دارد و باید رویه ای ایجاد شود تا میزان خرید و مصرف نیز سیستمی گزارش شود تا دیگر امکان فعالیت های واسطه ای برخی خریداران با مجوز نهادهای بیرونی از بازار سرمایه وجود نداشته باشد.

کد خبر 5847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =