روشن شدن موتور سهام‌های کوچک

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با بررسی مقایسه ای مولفه p/e بین سهام شرکت‌های بزرگ و کوچک و همچنین آمارهای تورمی منتشره که در جدیدترین آن می توان به ثبت رکورد جدید در تورم شاخص تولید کننده  فصل بهار اشاره کرد (ثبت عدد ۹۴.۷ درصد) بنظر می رسد موتور محرک سهام شرکت‌های کوچک و شرکت‌هایی با محوریت فروش داخلی روشن بوده و شاهد کوچ نقدینگی از سهام بزرگ مقیاس و صادراتی به گروه‌های تورمی باشیم.

شادی چگینی  تحلیل گر هلدینگ غدیر با اشاره به معاملات بازار سهام  در روز قبل به بیداربورس گفت: با وجود گذشت یک سال از ثبت شاخص ۲میلیون و ۷۸ هزار واحدی با ادامه روند صعودی رشد ۱.۴۴٪ در مقیاس شاخص کل بر جای گذاشت و با افزایش بیش از ۲۰ هزار واحد بر فراز عدد ۱.۴۵۰.۰۰۰ واحد قرار گرفت. از نکات بارز معاملات روز قبل می توان به رشد محسوس ارزش معاملات بورس اشاره کرد که با ثبت عدد ۷۷۰۰ میلیارد تومان رکورد جدیدی را در ارزش معاملات سال ۱۴۰۰ به ثبت رسانید.  
چگینی افزود : در بعد فضای اقتصادی حاکم بر بازار سهام با انتشار آمارهای تورمی از یک سو و رشد نسبی نرخ ارز در بازار آزاد، هر دو گروه سهام صادرات محور و سهام شرکت ها با محوریت فروش داخلی امروز مورد اقبال و تقاضای خریداران قرار داشتند.  
وی گفت: فضای مبهم اقتصادی متاثر از چشم انداز نامشخص رفع کسری بودجه که اثرات پولی شدن آن در آمارهای تورمی منتشر شده قابل مشاهده است از یک سو، و روند پر ابهام مذاکرات وین که نتیجتا در رشد نرخ ارز نمایان شده است از سوی دیگر  از جمله دلایل اصلی اقبال به بازار سهام و سایر بازارهای کالایی بوده و به نظر تا رفع ابهامات این فضا ادامه خواهد یافت.
این تحلیل گر بازار سرمایه گفت:  از حیث بررسی مولفه های بنیادی در حال حاضر عموم سهام صادراتی و به اصطلاح دلاری در مقادیر تعادلی p/e  و بعضا فراتر از آن بوده که نشان از وزن بالای مولفه های آینده نگر در تحلیل قیمت سهام و تاثیر آن بر نرخ تورم و نرخ ارز دارد.  
چگینی افزود: با بررسی مقایسه ای مولفه p/e بین سهام شرکت های بزرگ و کوچک و همچنین آمارهای تورمی منتشره که در جدیدترین آن می توان به ثبت رکورد جدید در تورم شاخص تولید کننده  فصل بهار اشاره کرد (ثبت عدد ۹۴.۷ درصد) بنظر می رسد موتور محرک سهام شرکت های کوچک و شرکت هایی با محوریت فروش داخلی روشن بوده و شاهد کوچ نقدینگی از سهام بزرگ مقیاس و صادراتی به گروه های تورمی باشیم.

کد خبر 5960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =