۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
صف فروش ها منطقی نیست

تا چندی پیش بخشی از ریسک های موجود در بازار سرمایه مربوط به تحولات سیاست خارجی بود اما اکنون ریسک این مسایل در بازار از بین رفته است. نوسانات منفی بازار در روزهای گذشته مربوط به احتمال آزاد شدن منابع ارزی و افت نرخ دلار تا قیمت ١٥ هزار تومان استٰ.

به گزارش بیدار بورس، تا چند وقت گذشته، بخشی از ریسک های موجود در بازار مربوط به تحولات سیاست خارجی و از جمله نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که زمینه ایجاد نوسان در معاملات بورس را فراهم می کرد، اما اکنون ریسک این مسایل در بازار از بین رفته است. نوسانات منفی بازار در روزهای گذشته نیز مربوط به احتمال آزاد شدن منابع ارزی و افت نرخ دلار تا قیمت ١٥ هزار تومان استٰ اما در این زمینه دو نکته وجود دارد، مساله این است که کاهش نرخ دلار تا ١٥ هزار تومان، مشروط به آزاد شدن منابع بلوکه شده اعلام شده که هنوز این اتفاق رخ نداده است.
همچنین باید توجه داشت که برداشته شدن تحریم ها، آزاد شدن منابع بلوکه شده و کاهش نرخ دلار تا ١٥ هزار تومان می تواند برای بسیاری از شرکت های حاضر در بورس اتفاقی مثبت تلقی شود و فقط برای تعدادی از شرکت ها تاثیر منفی خواهد داشت.

از سوی دیگر کاهش نرخ دلار می تواند اثر مثبت در سهام برخی از شرکت ها داشته باشند و پیش بینی افت قیمت دلار باعث روند صعودی سهام این شرکت ها در معاملات فعلی بازار خواهد شد. در حالیکه بازار سهام اکنون به دلیل فشار فروش از سوی سهامداران حقیقی در حال افت بوده و عامل دیگری در این روند نزولی هیجانی تاثیر ندارد. در این شرایط، حقوقی ها در حال خرید هستند که این خرید به معنای حمایت از بازار نیست و هدف خرید آنها ارزنده بودن قیمت فعلی سهام شرکت ها در بورس تلقی می شود.

براساس پیش بینی های صورت گرفته به نظر می رسد بازار به روند صعودی بازگردد اما زمان دقیق آن را به طور قطعی نمی توان اعلام کرد. به عبارت دیگر روند فعلی بازار عجیب به نظر می رسد و شاخص کل بورس نباید تا این محدوده ها افت می کرد و وجود صف فروش در برخی از سهام به هیچ عنوان منطقی نیست و فقط شرایط هیجانی ایجاد شده در بازار، معاملات بورس را وارد مدار نزولی کرده است.  

اکنون سهامداران حقیقی به صورت هیجانی و به دلیل وجود صف فروش در بازار اقدام به عرضه های غیرمنطقی در بازار می کنند، فارغ از اینکه نسبت به ارزنده بودن سهام خود مطلع باشند.

مسوولان کشور با توجه به حساسیت هایی که در بازار ایجاد شده است باید  نسبت به اظهارنظرهای خود و اقداماتی که قرار است در دستور کار قرار دهند دقت زیادی داشته باشند و نباید به مردم وعده داده شود زیرا این موضوع همه بازارها را دچار هیجان می کند.

علیرضا کدیور

کارشناس ارشد بازار سرمایه

کد خبر 614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =