آخرین وضعیت کارت اعتباری مشمولان سهام عدالت

مدیر پروژه کارت اعتباری سهام عدالت سپرده‌گذاری مرکزی ضمن توضیح درباره آخرین وضعیت اعطای کارت اعتباری گفت: افراد با نگهداری سهام و دریافت کارت اعتباری می‌ توانند نیاز مالی را برطرف کنند.

به گزارش بیدار بورس، سمیه محمدی درخصوص آخرین وضعیت اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت، گفت: برخی مشمولان سهام عدالت تصوری از دریافت کارت اعتباری سهام عدالت دارند که این کارت‌ها فقط به مشمولان مستقیم تعلق می گیرد در حالی که همه دارندگان اعم از مشمولان مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت می توانند نسبت به دریافت این کارت‌ها اقدام کنند.

از انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری، دو بانک ملی و تجارت ملزم به اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت بودند که تا پایان مرداد بیش از ١٠٠ هزار کارت اعتباری توسط این دو بانک صادر شد و سهامداران ٥٠ درصد از سهام قابل معامله را کارت اعتباری دریافت کردند. در این مدت ۱٣٥٢ نفر اقدام به رفع توثیق سهام عدالت از بانک ها کردند که یا از دریافت کارت اعتباری منصرف شدند یا با بازپرداخت اعتبار کوتاه مدت رفع توثیق شدند که به دنبال این اتفاق کل دارایی سهام عدالت در اختیار آنها قرار گرفت.

تعداد اقساط بازپرداخت کارت اعتباری سهام عدالت توسط افراد مشخص می شود و برخی از مشمولان که نیاز به نقدینگی کوتاه مدت دو تا سه ماه داشته باشند می توانند با عمل به تعهدات در بازه زمانی کوتاه، سهام عدالت را به کد خود بازگردانند. بنابراین سهام افراد از این طریق در کوتاهترین زمان ممکن از توثیق خارج می شود.

برخی نگران این موضوع هستند که در صورت دریافت کارت اعتباری و بازپرداخت آن دیگر امکان دریافت کارت اعتباری وجود نداشته باشد در حالی که چنین مسئله‌ای صحیح نیست و سهامداران عدالت می توانند در هر زمان که تمایل دارند مجدد اقدام به دریافت کارت اعتباری کنند. سهامدارانی که چندان خوش حساب نیستند و بازپرداخت اعتبار آنها با تاخیر همراه می شود، مقابل بانک قرار می گیرند و بررسی وضعیت آنها از حیطه اختیارات سپرده گذاری خارج است اما با توجه به سابقه موجود، افرادی که نسبت به بازپرداخت اعتبار سهل انگاری کرده باشند دیگر قادر به دریافت مجدد کارت اعتباری نیستند.

سهامدارانی که کارت اعتباری دریافت کردند ملزم به بازپرداخت در زمان مقرر هستند در غیر اینصورت بانک ها مجاز به فروش سهام عدالتی خواهد بود که در بانک به توثیق گذاشته شده است. کارت اعتباری سهام عدالت مانند وام بلاعوض نیست و باید بودجه ای که بانک ها در اختیار سهامداران قرار داده اند دوباره به بانک بازگردانده شود.

قرارداد با ۱۴ بانک برای اعطای کارت اعتباری به مشمولان نهایی شده و دو بانک دیگر در مرحله امضای قرارداد هستند. همه خدمات لازم برای زودتر انجام شدن این اقدام در اختیار بانک ها قرار گرفته است. افراد با نگهداری از سهام و دریافت کارت اعتباری می توانند نیاز مالی را برطرف کنند. فردی که دنبال نگهداری سهام عدالت است اما در برهه ای از زمان نیاز به نقدینگی دارد، می تواند دریافت کارت اعتباری را جایگزین فروش سهام عدالت کند.

منبع: ایرنا
کد خبر 6798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =