اصلاح ۰ تا ۲۰ درصدی شاخص کل!  

شاخص کل سوم خرداد ماه در یک میلیون و ۹۵هزار واحد کف حمایتی تشکیل داد و در ششم شهریور ماه در محدوده یک میلیون و ۵۷۵هزار واحد، یک قله جدید زد که برای عبور ازآن به نظر، نیازمند تزریق پتانسیل‌های جدید است. از آن تاریخ، وارد فاز اصلاحی شده و با شیبی ملایم به یک میلیون و ۴۸۸هزار واحد در هفته اخیر رسید. محدوده حمایتی بسیار قوی یک میلیون و ۴۲۰هزار واحد و البته سطح حمایت روانی یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد خواهد بود. این به معنای اصلاح ۱۱درصدی شاخص کل از سقف است که عملا منجر به اصلاح ۰ تا ۲۰ درصدی مدنظر ما خواهد شد که در هفته‌های قبل به آن اشاره کردیم.

اتمام اصلاح حداکثر تا دو هفته
به گزارش بیداربورس،از نگاه تکنیکی محدوده ۱.۴۷۰.۰۰۰ نزدیک‌ترین حمایت شاخص کل خواهد بود که در صورت عدم نفوذ به پایین‌تر از آن و در کنار عدم نفوذ RSI به زیر ۵۰ درصد توان برگشت بازار وجود دارد که در صورت شکست تا همان اعدادی که بالاتر ذکر شد و از لحاظ زمانی حداکثر تا دو هفته اصلاح به اتمام می‌رسد.

حمایت اصلی هموزن در محدوده ۴۳۰هزار واحدی
شاخص هم‌وزن، محدوده ۴۳۰هزار واحدی را به عنوان حمایت اصلی خواهد دید. این شاخص ۸.۵درصد از سقف اصلاح خواهد کرد و چون بازده کمتری داده، طبعا اصلاح درصدی آن نیز کمتر است. هم‌وزن در روز چهارشنبه به ۴۵۰هزار واحد رسیده بود.

کاهش بااهمیتی در ارزش معاملات
به لحاظ ارزش معاملات، به جز روز شنبه، چهار روز دیگر ارزش معاملات در محدوده ۷همت یا کمتر ازآن بود که نسبت به هفته‌های گذشته کاهش بااهمیتی را نشان می‌دهد و تعبیر ما آغاز یک دوره اصلاح زمانی است که در برخی نمادها قیمت‌ها نیز افت می‌کند و در برخی، ثابت می‌ماند اما مجالی برای رشد، وجود نخواهد داشت. این فرصتی است تا حقوقی‌ها و حقیقی‌هایی که با استراتژی معامله می‌کنند، نسبت به بازبینی پرتفوی خود اقدام کنند. تفکیک صنایع بر اساس متغیرهای موجود و شانس تحقق آنها، می‌تواند باعث شود تا شما در خصوص تغییرات اساسی در پرتفوی خود اقدام کنید.

تنوع سهام از صنایع بسیار مختلف، دیگر استراتژی ما نیست
ازاین زاویه، تنوع سهام از صنایع بسیار مختلف، دیگر استراتژی ما نیست. بازار طی سه ماه اخیر، در هر صنعتی شرکت‌های P.E مناسب را می‌خرید. به عبارتی، برای کسب بازده بهتر نیاز بود تا از تمامی صنایع، بهترین P.E فورواردها را در سبد خود داشته باشید. این مساله به علت افت سنگین کل بازار و صنایع بود اما هم‌اکنون میزان رشد قیمت‌ها در صنایع و سهم‌ها، بسیار متفاوت بوده و ازاین زاویه، لزومی ندارد ما یک پرتفویی از تمام صنایع EPS محور داشته باشیم.

چه سهامی در پرتفو بچینیم؟
حالا، برخی براساس صنایع جا مانده، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند یعنی شرکت‌هایی که نسبت به ۳ ماه قبل تقریبا بازده صفر داشته‌اند، ازاین زاویه است که صنعت مالی (بانک، بیمه، لیزینگ) تا حدی مورد توجه چارتیست‌ها واقع شده است. برخی به صنایعی توجه دارند که با حذف ارز ترجیحی، p.e fw در محدوده جذاب خواهد بود لذا صنایع غذایی، دامپروری و دارویی مورد توجه آنها است هرچند که رشدهای خوبی نیز در سه ماه اخیر صورت گرفته است. برخی دیگر به استناد اینکه حتی با توافق، احتمال کاهش بااهمیت نرخ ارز وجود ندارد و آمارهای اقتصادی نشان از رشد بااهمیت نقدینگی می‌دهد، اقدام به خرید کامودیتی‌محورها می‌کنند که در رشد اخیر، کم بازده بوده‌اند، ازاین زاویه فلزات اساسی در کانون توجه آنها بوده است. هر متغیری، همانطور که از نامش پیداست سناریوهای مختلفی را می‌تواند رقم بزند اما با احتمالات متفاوت! این به تحلیل شما بستگی دارد که پیش‌بینی شما از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، نوسان کامودیتی‌ها، کف نرخ ارز و احتمال توافق سیاسی چگونه باشد تا بر اساس آن بتوانید یک پرتفوی هدف تشکیل دهید اما در این مقطع زمانی که بازار حجم مناسبی برای جابه‌جایی سهام دارد اما کم‌رمق است، می‌توانید نسبت به اصلاح پرتفوی سرمایه‌گذاری اقدام کنید.

نوسانات قیمتی با گزارشات شهریور
طی دو هفته آینده، ما شاهد ارسال گزارش ماهانه شرکت‌ها هستیم. این رویداد می‌تواند منجر به نوسانات قیمتی شود چون گزارش شهریور، تکمیل کننده درآمد فصل تابستان است و بسیاری از تحلیلگران بر این اساس تمایلات سرمایه‌گذاری خود را تعیین می‌کنند. در چنین فضایی پیشنهاد می‌شود که خود را برای پوشش گزارش‌های ماهانه و تخمین سود صنایع و شرکت ها، آماده کنید، شما میتوانید گزارش های سود و زیان شرکت ها را از بیداربورس دنبال کنید.

کد خبر 7376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =