چرا بازار خریدار ندارد؟

در روزهای گذشته مهمترین موضوع نبود خریدار در بازار بوده که پس از مدتی موجب می شود فروشندگان برای عرضه سهام وارد بازار شوند شاید بدلیل نبود خبر بنیادی خاص برای خریداران همچنان موجب شده خریداران چاشنی احتیاط در دستور کار خود قرار بدهند.

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه به بیداربورس، گفت: طی روزهای گذشته شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۴۷۰ هزارواحد ارزش معاملات بورس شروع به روند کاهشی کرد و پس از سه روز متوالی شاهد کاهش ارزش معاملاتی و اصلاح قیمتی بوده ایم تا اینکه شاخص کل بورس حمایت یک میلیون ۴۳۰ هزارواحدی را از دست داد و حدضرر خیلی از سهم ها برای معامله گران کوتاه مدت فعال شد.
حدادی افزود: روز گذشته  با توجه به اینکه سطح روانی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد از دست رفت فشار فروش تشدید شد. به نظر میرسد تا زمانیکه ارزش معاملات خرد روند کاهشی داشته باشد خیلی نمیتوانیم به تعادل در بازار و جلوگیری از ریزش قیمت ها امیدوار باشیم.
حدادی گفت: در حال حاضر مهمترین مولفه در بازار  این است که شاهد افزایش ارزش معاملات طی چند روز   متوالی باشیم و بعد در مورد قیمت سهام ها صحبت کنیم تا زمانیکه که ارزش معاملات خرد افزایش پیدا نکند به نظر میرسد این روند کاهشی قیمت ها با سرعت های متفاوت و شتاب مختلف ادامه دار خواهد بود.  انتظار میرود در محدوده شاخص یک میلیون و ۳۴۰ هزارواحد ارزش معاملات خرد افزایش یابد ممکن است چند روزی معاملات به یک تعادل خاصی برسد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: از منظر بنیادی هم  بخواهیم بررسی کنیم با توجه به اینکه پایان شهریورماه نزدیک شدیم فعالین بازار منتظر گزارشات عملکرد شهریور ماه شرکت ها در هفته اول مهرماه  هستند تا بتوانند یک برآورد تقریبی از میزان سودآوری شرکت ها در شش ماهه ابتدایی سال داشته باشند همچنین بازار منتظر گزارشات صورت مالی شش ماهه منتشر شود و سوداوری شرکت ها در نیمه ابتدایی سال چگونه بوده است.
 وی به مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: اخبار ضد و نقیضی از این مذاکرات بوجود میاید و ابهام در این خصوص را بیش از گذشته کرده و زمانیکه ابهام در بازار باشد قاعدتا  نباید انتظار داشت روزهای اتی فعالین بازار ریسک کنند و به سمت خرید در بازار وارد شوند.
حدادی گفت: در روزهای گذشته مهمترین موضوع نبود خریدار در بازار بوده که پس از مدتی موجب می شود فروشندگان برای عرضه سهام وارد بازار شوند شاید بدلیل نبود خبر بنیادی خاص برای خریداران همچنان موجب شده خریداران چاشنی احتیاط در دستور کار خود قرار بدهند.
این کارشناس بازار افزود: نوسانات بازارهای جهانی به خصوص در قیمت سنگ آهن تا حدودی ترس از ریزش قیمت های جهانی یا اصلاح قیمت های جهانی در روزهای آتی بیش از گذشته کرده و نوسانات نرخ ارز با توجه به کانال محدود ۲۷ هزارتومان داشته خیلی بر روی تصمیم معامله گران بورسی اثر گذار نبوده است.
وی به انتصابات دولت اشاره کرد و گفت: در روزهای گذشته شاهد انتصابات در وزارتخانه های مختلف مرتبط با بازار سرمایه بوده ایم و قاعدتا این تغییر و تحولات از یک سو زمان میبرد تا تاثیر آن را در بازار سرمایه ببینیم و دوم اینکه ستوه پایین تر مدیریت اقدام به تصمیم گیری خاصی انجام نمیدهند تا تغییر و تحولات که در راس این نهادها انجام شده سرانجام چه خواهد شد و همین موضوع نیز  موجب شد خرید جدید در بازار  شاهد نباشیم.
حدادی افزود: شایعات جابه جایی  رئیس سازمان بورس و از طرف دیگر مشکلات در بروزرسانی حساب ها توسط شرکت های سپرده گذاری و اختلال هایی که بعضا در شرکت های خدمات آنلاین (oms) داشته ایم این موارد  نیز مزید بر علت شده این روزهای قرمز بازار  همچنان ادامه دار باشد.
حدادی در پایان گفت: به نظر میرسد در میانه مهرماه بازار با افزایش ارزش معاملات خرد و سپس افزایش قیمت های سهام به یک روند متعادل و صعودی برگردد.

کد خبر 7561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =