۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰

شروع روند صعودی در بازار

محمدخبری زاد مدیر سرمایه گذاری و عضو موظف هیئت مدیره کارگزاری بانک کارآفرین
شروع روند صعودی در بازار

در دو هفته اخیر شاهد افت شدید در بازار سهام بوده ایم، به صورتی که نمادهای کوچک و متوسط بازار هستند که تعداد آنها به حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ نماد می‌رسد، به قیمت‌های حوالی خردادماه سال جاری رسیده اند، به عبارتی رشدی که در طی ۷۰ روز کسب کرده بودند در طی دو هفته به طور کامل از دست دادند ! شاید بتوان گفت که دلایل اصلی این ریزش ها؛ رشد بیش از حد بازار و دلیل دوم آن وزن زیادی است که بازار در روزهای اخیر به احتمال توافق و انتظار کاهش قیمت ارز داده است که ممکن است در کوتاه مدت سبب اصلاح بازار شود.

شاید دلیل دیگر را بتوان عدم رشد نرخ ارز نیمایی دانست چرا که اکثر شرکت های بورسی معیار خرید و فروش های محصولات و مواد اولیه آنها بر اساس قیمت دلار نیمایی می باشد. قیمت دلار آزاد در مرداد و شهریور ماه به نزدیک ۲۸ هزار تومان رسیده بود در حالی  که قیمت ارز نیمایی رشد چندانی نداشته است و شاید بتوان گفت یکی از دلایل رشد بازار سهام در مرداد ماه و شهریور ماه نرخ رشد دلار آزاد بوده است، اما با ثبات و عدم رشد نرخ ارز نیمایی فعالان بازار به این نتیجه رسیدند که ممکن است نرخ دلار رشد چندانی نداشته باشند و به همین دلیل اقدام به عرضه سهام های خود کردند.

دلیل دیگر را می‌توان به افزایش نرخ های بازدهی انواع اوراق با درآمد ثابت دانست؛ به دلیل کسری بودجه زیادی که در سال جاری دولت خواهد داشت و مجبور است بخش زیادی از  این کسری را با انتشار اوراق با درآمد ثابت در بازارهای مالی جبران کند، و این انتظار سبب افزایش نرخ بازدهی اوراق با درآمد ثابت شده است که معمولاً این موضوع سبب رکود در بازار سهام می شود...
البته می‌توان افت تولیدو فروش در شرکت های بزرگ و اصلی مانند شرکت‌های فولادی، سیمانی و ... به دلیل قطعی برق در تابستان را یک دلیل دیگر افزایش عرضه ها در بازار دانست که از درجه اهمیت کمتری برخوردار است. 

مجموع عوامل فوق سبب ریزش شدید بازار در دو هفته اخیر که باعث کاهش شاخص کل تا نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد شده است.
اما با توجه به نوع معاملات در یک ساعت پایانی روز چهارشنبه از طرف دیگر مصاحبه رییس سازمان بورس درباره مذاکرات با وزیر اقتصاد قول ایشان مبنی بر عدم افزایش نرخ بهره و همچنین احتمال مشخص شدن سود شرکت های پالایشی و انتشار صورت‌های مالی سه ماهه آنها و انتشار گزارش ماهانه شهریور شرکت ها که احتمالا گزارشات بهتری نسبت به گزارش مرداد و حتی تیر شرکت خواهد بود و در نهایت اصلاح خوبی که در بیشتر نمادها شاهد بودیم، پیش بینی می شود هفته آتی هفته خوبی برای بازار سرمایه باشد، با این نظر که روند نزولی متوقف شده و شاهد شروع روند صعودی در بازار باشیم. البته بعد از هر ریزش اولین اقدامی که صورت میگیرد ثبات در بازار و سپس رشد آن است. بنابراین انتظار دارم در هفته آتی و شروع فصل پاییز، شاهد بازار سهامی با رشد آرام و خوبی خواهیم بود.

کد خبر 7656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =