دهقان بار ۹ ماهه اش را زمین گذاشت

با استعفای قالیباف در روزهایی که شاخص بورس حرکت نزولی شدیدی از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به سمت شاخص یک میلیونی در پیش گرفته بود، دعوای دولت و مجلس برای انتخاب جایگزین او تقریبا علنی شد.

به گزارش بیداربورس مجلسی ها با مقصر دانستن دولت در اوضاع نابه سامان بورس، گزینه پیشنهادی خود را روی میز آوردند. اما دولت از سوی دیگر قصدی برای از دست دادن بازاری که توانسته بود تامین مالی هنگفتی از آن برای کسری بودجه خود داشته باشد، نداشت. در نهایت دولت برنده شد و دهقان دهنوی که پیش از این معاون وزیر اقتصاد بود بر مسند ریاست سازمان بورس تکیه زد. البته که این انتصاب از دیدگاه مجلسی ها هیچوقت پذیرفته نشد، تا جاییکه محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح تخلف شورای عالی بورس برای انتخاب دهقان گفت: ما هرچه تذکر می‌دادیم که اتفاق غیرقانونی است، کم محلی می‌کردند. دهقان دهنوی کارشناس بخش دولتی بوده و ابتدا باید عضو هیات مدیره سازمان بورس شود، سپس باید هیات مدیره بورس، آقای دهقان دهنوی را به شورا پیشنهاد می‌داد و شورا در یک یا چند جلسه برنامه‌های ایشان را بررسی می‌کرد. که هیچکدام از این اتفاق‌ها نیافتاد.

به اعتقاد کارشناسان دهقان در ابتدا عملکرد ضعیفی داشت و حتا با محدود کردن دامنه نوسان از طریق ایجاد دامنه نوسان نامتقارن، با تشدید هیجان منفی در بازار، فعالان بورسی را دلسرد کرد. حتی بندهایی از بسته حمایتی ۱۰ گانه ای که برای حمایت از بورس طراحی شد، هنوز اجرایی نشده است. تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی معادل ۲۰۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت جهت افزایش نقدینگی در بورس یکی از این پیشنهادات بود که تنها در یک مرحله ۵۰ میلیون دلار به بازار تزریق شد و بعد ازآن دیگر خبری از واریزی جدید نبود. اعطای اقامت ۵ ساله به سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام از دیگر اقداماتی بود که ناکام ماند و از همه مهم تر عدم اجرایی شدن طرح جبران زیان خریداران صندوق پالایش یکم و دارایکم بود که سهامداران بسیاری را امیدوار کرده بود.

با این حال این مدیر جوان رفته رفته توانست کنترل امور بازار را به دست بگیرد. مثبت ترین عملکرد دهقان را میتوان مقاومت در مقابل قیمت گذاری های دستوری، عرضه سیمان در بورس کالا، تلاش برای خروج خودرو از قیمت‌گذاری، ارتباط قوی با نهادهای مالی بازار سرمایه، ایجاد شفافیت اطلاعاتی، توسعه ابزارهای مالی و اجبار مسئولان شرکت‌ها از خصوصی گرفته تا خصولتی به پاسخگویی دانست.  همچنین شکستن انحصار کارگزاری ها، تسهیل مراحل مجوز برای نهادهای مالی و افشای صورت های مالی سازمان بورس در راستای ارتقای شفافیت برای نخستین بار در زمان ریاست او اجرایی شد.

تاکید دهقان به اینکه بازدهی و یا ریزش بازار را نباید به عملکرد ریاست سازمان گره زد تیغ دولبه ای بود که از یک سو تشویق و از سوی دیگر خشم سهامدارانی که در بازار سرمایه زیان کرده بودند و انتظار حمایت داشتند را برای او به همراه داشت، اما دهقان با وجود اینکه زمان حضور در بدنه دولت خود نیز به دعوت از مردم برای سرمایه گذاری در بورس پرداخته بود، اعتقاد داشت سرمایه گذاران باید ریسک حضور در بازار را بپذیرند.

کشف ۸۲ ماینر در زیر زمین شرکت بورس تهران نیز در آخرین روزهای ریاست وی بر سازمان بورس، نکته سیاهی در پرونده اش حک کرد. اگرچه وی با اعلام وجود ماینرها پس از تکذیبیه شرکت بورس سعی در جدا کردن سازمان از اتفاقات شرکت بورس داشت، اما به هر روی نباید از قصور در نظارت آنها گذشت. با همه خوبی ها و بدی ها دوره ریاست دهقان حدودا ۹ ماه به طول انجامید و اگرچه پرتفو بسیاری از سهامداران هنوز در زیان است اما در این دوران شاخص بورس رشدی ۱۵ درصدی را تجربه کرد.

کد خبر 8512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =