۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱

بازار سهام در شرایط تورمی چگونه است؟

احسان جوینده پور- کارشناس بازار سرمایه
بازار سهام در شرایط تورمی چگونه است؟

به طور معمول این انتظار وجود دارد که تغییرات در سطح بازارهای جهانی بر روند بازار سرمایه ایران موثر باشد. در هفته گذشته سخنرانی پاول در مورد توقف سیاست های خرید اوراق خزانه داری تاحدی نگرانی را به منظور بروز تورم مورد انتظار را در بازار جهانی تشدید نمود و همین امر سبب افزایش بازدهی اواق ۱۰ و ۲۰ ساله خزانه داری ایالت متحده شد. از سوی دیگر اعمال سیاست توقف خرید اوراق توسط فدارل رزرو بر کاهش نسبت های جفت ارزهای اصلی موثر بود و سبب کاهش نسبی ارزش دلار آمریکا نسبت به سایر ارزهای اصلی گردید که می تواند بازخورد نگرانی از آینده بخش حقیقی اقتصاد این کشور باشد. تقارن این امر با بحران هلدینگ بزرگ چین، کاهش واردات چین در هفته گذشته، نوسانات بازار انرژی به نوعی بر فضایی نا اطمینانی در بازارهای جهانی دامن زده است.

در بازار انرژی قیمت متانول درهفته گذشته کاهش یافت که می­تواند ناشی از سیاست های چین در تعیین سقف قمیتی برای زغال سنگ و افزایش عرضه گاز روسیه به اروپا به علت بهره برداری از خط لوله انتقال گاز طبیعی نورد استریم باشد.  
در بازار داخلی نیز سرنوشت مبهم برجام، نوسانات بازار بدهی بر روند معاملات در بورس اوراق بهادار موثر بوده است. در ماه اخیر بازدهی تا سررسید اوراق­ها در برخی از اوراق تا ۲۴.۲ درصد نیز افزایش داشته است و این مقدار درکمترین بازدهی در سررسید های ۴ ساله به ۲۲.۴ رسیده است که نگرانی را در مورد افزایش نرخ بانکی ایجاد نمود و در حال حاضر نیز بانک ها نرخ های ۲۱ و ۲۱.۵ سالانه به سپرده های خود پرداخت می کنند.  
در هفته گذشته بانک ها در نقش خریدار ظاهر شدند، این نشان می‌دهد میزان نیاز بانک‌ها به نقدینگی فروکش کرده است. هم­چنین در بخش بورس اوراق بهادار نیز به تبع سیاست های دولت و شرایط بازار جهانی می­توان انتظار داشت در بخش های مختلف روندهای متفاوتی صورت گیرد وانتظار می رود در بخش پالایشگاهی بر خلاف گزارش های شش ماه، سه ماه سوم سال گزارش عملکرد مطلوبی منتشر نشود. شرکت­های پتروشیمی  اوره ای و pvc نسبت به سایر شرکت ها عملکرد مناسبی به خود اختصاص دهند.  
به طور کلی در شرایط حاضر انتظار می رود که شرکت هایی که تولیدات آنها از شرایط تورمی تبعیت می کنند و حاشیه سود بالاتری دارند نسبت به شرکت دلاری محور در هفته های آتی مورد استقبال بیشتری قرار گیرند. البته هم چنین می توان بیان نمود که شرکت های دلاری محور که ساختار هزینه­ای تورمی دارند با حاشیه سود پایین تر نسبت با سایر شرکت های مشابه می توانند سودآوری انتظاری مناسبتری را به خود اختصاص دهند.

کد خبر 8923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =