انتشار ۴۴ همت اوراق دولتی در ۷ ماه

بر اساس آمار، طبق بودجه سال ۱۴۰۰ مقرر شده میزان ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شود که بر اساس گفته میثم فدایی تاکنون تنها ۴۴ همت منتشر شده، به عبارت دیگر دولت میتواند در ماه های باقی مانده سال ۱۴۰۰ باقی این اوراق را منتشر کند، این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه یکی از دلایل ریزش بازار سرمایه در هفته های اخیر انتشار اوراق دولتی با سود تضمین شده بوده که زمینه خروج سهامداران از بازار و خرید اوراق با سود تضمینی را فراهم میکند.

به گزارش بیداربورس، میثم فدایی مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ضمن اعلام آمار مربوط به انتشار اوراق دولتی از ابتدای سال تاکنون گفت: به میزان ۴۴ همت از ابتدای سال تا کنون اوراق منتشر شده که ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به اوراق خزانه و بدهی دولت به پیمان کاران بوده که به آنها تحویل داده شده البته لزوما همه این مقدار هنوز در بازار به فروش نرسیده است. وی افزود: از همین اسنادخزانه ۶۷ هزار میلیارد تومان دیگر نیز در اختیار سازمان برنامه وبودجه قرار دارد که هنوز در اختیار پیمان کاران قرار نگرفته است. فدایی میزان اوراق سلف دولتی را ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام و ادامه داد: میزان مرابحه دولتی ۳۴ هزار میلیارد تومان بوده که به صورت نقد بوده است.  

بازار گردان ها ۲۸ هزار میلیارد تومان خریدند

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص شائبه اجبار دولت به شرکت ها برای خرید اوراق بجای سهام گفت: صندوق های بازار گردانی از ابتدای سال تاکنون ۴۲ هزار میلیارد تومان خرید و ۲۸ هزار میلیارد تومان فروش داشته اند از این رو میتوان گفت صندوق های سرمایه گذاری از بازار حمایت کرده اند. فدایی در ادامه دلیل ریزش بازار را تحت عنوان ریسک های سیاسی و اقتصادی مطرح و بیان کرد: اختلافات در حوزه سیاسی و بین المللی به عنوان ریسک سیاسی و قیمت‌گذاری دستوری به عنوان ریسک اقتصادی از جمله مسایلی هستند که روند بازار را منفی کرده اند.

کد خبر 8938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =