روزهای رویایی خودروسازان

گروه بهمن، به عنوان یک هلدینگ تخصصی سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو با مصوبه اخیر ورود خودرو به بورس کالا، می‌تواند روزهای خوش رویایی‌ای را برای صنعت خودروسازی تداعی کند.

به گزارش بیداربورس فیدلیتی، دیگنیتی، هایما و تارا از محصولات ایرانخودرو که در حال حاضر مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند اجازه ورود به بورس کالا و حذف واسطه‌گری را گرفتند. هرچند زیان انباشته گروه ایرانخودرو و سایپا بسیار سنگین است اما این اقدام بنظر مهم‌ترین نقطه عطف صنعت خودروسازی در این چند دهه هست که بالاخره سیاست‌گزار پذیرفته است که حذف رقبا از صنعت و قیمت‌گذاری دستوری به نفع مصرف‌کننده تمام نمی‌شود. در سال گذشته‌ بیش از ۱۰۰ همت اسپرد قیمت محصولات خودرسازها با قیمت بازار آن‌ها بوده است. در شروع این اقدام محصولات بهمن موتور و دو محصول ایرانخودرو وارد بورس کالا می‌شود که واسطه‌ها حذف می‌شود. گروه بهمن در سال گذشته اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌ها کرده است که پورتفوی بورسی و غیر بورسی آن نزدیک به ۲۵ همت می‌باشد و از طرفی رشد و توسعه بهمن موتور، سیبا موتور، تیوان و بهمن دیزل با محصولات جدید باکیفیت چینی رقبای خود یعنی مدیران خودرو را از دور حذف کرده می‌کند.

با توجه به بازار ۲۰ میلیون خودرویی کشور و نرخ استهلاک ۵ درصدی یعنی سالانه ۱ میلیون خودرو نیاز کشوری، بنظر گروه بهمن با چشم انداز تولید ۳۰ هزار در سال ۱۴۰۰ و ۶۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ و نرخ رشد ۱۵ درصدی می‌تواند فروش نزدیک به ۱۰ همتی را در سال دیگه ثبت نماید. احتمالا سود تلفیقی این شرکت در سال جاری نزدیک به ۳۰۰ ریال و سال آینده نزدیک به ۶۰۰ ریال باشد. از طرفی نرخ دو محصول اصلی بهمن موتور با قیمت بازار اختلاف بیش از ۳۵ درصدی دارد که با ورود به بورس کالا قیمت فروش به نرخ بازار نزدیک می‌شود. بنظر در صورت اجرا شدن مصوبه ورود خودرو به بورس کالا باید به این صنعت با نگاه اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ روزهای رویایی را تداعی کرد.

DPS : ۲۸  EPS: ۶۷,۰۷   P/E: ۲۸.۵۷

کد خبر 9381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =