هلهله‌ای در کوچه‌ واسطه‌گران

شاخص کل، ۶شهریور درمحدوده ۱میلیون و۵۷۵هزار واحد قله جدید ساخت و اصلاح کرد. نهایتا ۹آبان‌در محدوده ۱میلیون و۳۴۰هزار واحد به تعادل رسید واکنون در ۱میلیون و۴۵۶هزار واحد به کار خود پایان داد.

تفاوت قابل توجه میان بازده شاخص کل و هموزن

شاخص هم‌وزن که در میانه شهریور۴۷۰هزار واحدی شده بود تا ۳۶۰هزار واحد کاهش یافت وامروز ۳۹۱هزار واحد است. توجه کنیم که بازده شاخص کل از خرداد که بازار به تعادل رسید تاکنون ۳۳درصد و شاخص هم‌وزن ۵درصد بوده، این در حالیست که سطح p.e گروه‌هایی که ارزش بازار متوسط و کمی دارند به زیر متوسط p.e تاریخی رسیده و به نوعی کم‌ریسک تلقی می‌شوند.

زد و خوردهایی برای رسیدن به اهداف

بازار در هفته اخیر شاهد رشد نرخ_ارز در بازار آزاد، بحث‌هایی در خصوص کنار گذاشته شدن تعیین نرخ دلار در سامانه نیما، حذف دلار۴۲۰۰تومانی و آزادسازی صنعت خودرو همراه بود. انتظار میرود باتوجه به درخطر بودن منافع گروه‌های قدرت، زد و خوردهایی برای رسیدن به این اهداف صورت پذیرد.

هلهله‌ای در کوچه‌ واسطه‌گران

دولت در خصوص حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و آزادسازی قیمت خودرو، عملا واسطه‌گری به معنای دلالی را هدف گرفت و طبعا طرف مقابل فشارهایی به دولت وارد خواهد کرد. درخصوص صنعت خودرو، ورود به بورس کالا، ایمن‌ترین راه برای آزادسازی واقعی قیمت است در غیراینصورت تحرکاتی مانند آنچه رئیسی، مبنی بر دخالت در قیمت‌گذاری خودرو گفت باز هم صورت خواهد گرفت. جالب‌ایکه تصمیم حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو در مصوبه ۲۸ مهر شورای هماهنگی سران قوا اعلام شد و روز پنج‌شنبه توسط یکی از سران قوا ملغی شد! قطعا با لغو این دستور هلهله‌ای در کوچه‌ی واسطه‌گرانی که ۹۰هزار میلیارد تومان عایدی اختلاف قیمت کارخانه و بازار بوده، شکل گرفته است.

احترام به مکانیزم عرضه و تقاضا

قطعا اهالی بازار سرمایه بدنبال افزایش یا کاهش قیمت دستوری نیستند و نخواهند بود، تنها خواسته اقتصاددانان و اهالی بورس احترام به مکانیزم عرضه و تقاضا و قیمت‌گذاری در بورس کالاست.

کد خبر 9437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =