قیمت گاز سوخت، ۱۰۰درصد قیمت گاز خوراک

شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفته‌ای که گذشت کف یک میلیون و ۳۴۰هزار واحدی خود را از دست داد و تا مرز یک میلیون و ۲۹۰هزار واحد سقوط کرد. این ریزش سنگین و دور از انتظار تحت تاثیر پیش‌نویس بودجه بود که در آن قیمت گاز سوخت، ۱۰۰درصد قیمت #گازخوراک در نظر گرفته شده بود.

تمرکز بازار بر نیمه خالی لیوان بودجه

علی رغم آنکه بودجه نکات مثبتی همچون ثبات قیمت گاز برای سایر صنایع، کاهش نرخ مالیات بر عملکرد، حذف ارز ترجیحی و تزریق منابع حاصل از مالیات نقل و انتقال سهام به صندوق تثبیت را در دل خود داشت اما تمرکز بازار بر نیمه خالی لیوان بود که در نتیجه آن شاهد افت معنادار بازار بودیم.

افت هم‌وزن پابه‌پای شاخص کل

شاخص هم‌وزن هم پابه‌پای شاخص کل افت کرد در حالی که بودجه سال ۱۴۰۱ نه تنها پیام منفی برای آن نداشت بلکه کاملا حمایتی بود. شاخص هم‌وزن کف ۳۶۰هزار واحدی خود را از دست داد به زیر ۳۴۵هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن ابتدای تیرماه ۳۷۰هزار واحد بود، اوایل آبان به ۳۶۰هزار واحد سقوط کرد و پس از یک دوره رشد محدود، طی هفته اخیر سطح حمایتی مزبور را هم از دست داد تا فعالان بازار ناامیدانه به آینده نگاه کنند.

۲۴درصد نمادها همچنان در صف فروش

در بازار هفته اخیر ۷۴ الی ۹۳ درصد نمادها منفی بودند. بهترین روز بازار چهارشنبه بوده که تنها ۲۶درصد نمادها مثبت شده بودند اما بدترین روز بازار دوشنبه بود که تنها ۷درصد نمادهای بازار سبز بودند. در این روز ۵۲درصد نمادهای بازار صف فروش را تجربه کردند اما روز چهارشنبه فضا بهتر شده بود با این حال ۲۴درصد نمادها همچنان در صف فروش باقی ماندند.

حقوقی‌ها همچنان پای کار

ارزش معاملات در بهترین روز بازار به زحمت ۳همت بود اما در روز یکشنبه به ۲.۲همت نیز سقوط کرد که یکی از رکودی‌ترین روزها در دوران اخیر محسوب می‌شود. سرانه خرید حقیقی به زیر ۱۲میلیون تومان کاهش یافته که نشان از عدم فعالیت توسط فعالان اصلی بازار است همچنین سرانه فروش بازار تا ۲۰میلیون تومان هم پیش‌روی کرد که نشان می‌دهد قدیمی‌های بازار یا پول‌های درشت در هفته اخیر خروج سنگینی زده‌اند که سرانه فروش را از ۱۳میلیون تومان به مرز ۲۰میلیون تومان رسانده است. در این هفته حقوقی‌ها همچنان پای کار بودند و در علی رغم فضای بسیار ضعیف موجود، آنها به خوبی توانسته‌اند که بازار را نقدشونده نگه دارند که ازاین حیث عملکرد قابل تقدیری داشته‌اند. نمودار زیر ارزش معاملات ماهانه به ارزش بازار در طی ۱۲ سال نشان می‌دهد که به وضوح مشخص است هر گاه نسبت بیشتر از ۲ است بازار در دوره رونق قرار دارد.

کد خبر 10904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =