تیک‌ آف قیمتی در آتی زعفران

پیمان‌ های آتی طلای‌ سرخ، رکورد تاریخی قیمت را به ثبت رساندند.

به گزارش بیداربورس به نقل از دنیای اقتصاد، تنها بازار پیش‌نگر بورس‌کالا این روزها با جهش‌های قیمتی جذاب‌ترین محصول این بازار، یعنی زعفران نگین همراه شده است؛ محصولی که طی دو روز پیاپی در هفته جاری، صف خرید را به ثبت رساند و در معاملات روز گذشته نیز با رشد محسوس ۳ تا ۴‌درصد بهای نرخ تسویه همراه شد. این در حالی است که اگر کلیت معاملات این بازار را بدون نمادهای زعفران نگین بررسی کنیم، جریان معاملات تابلوی آتی با نوسان محدود نرخ، افت‌وخیزهای اندکی را تجربه می‌کند؛ آن هم در شرایطی که حجم معاملات به کمترین میزان خود از هفته منتهی به پایان مردادماه سال‌جاری رسیده است و میزان نقدینگی موجود در این بازار با فتح قله‌های افزایشی خود، بالغ بر ۸۱۹میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.

در حالی که به تاریخ تحویل نماد زعفران نگین دی نزدیک می‌شویم، شاهد اوج‌گیری بهای تسویه این نماد به ۴۳‌هزار و ۱۰۰تومان (به ازای هر گرم زعفران نگین) هستیم. طبق عرف معاملات بازار آتی، میزان خروج موقعیت‌های تعهدی این نماد منطقی ارزیابی می‌شود که در  روز گذشته به میزان ۲۰درصد کاهش یافت.

طلا در بازار آتی بورس‌کالا به شکل واحدهای صندوق طلا قابل معامله است که در حاضر بر مبنای دارایی پایه صندوق طلای لوتوس، دو نماد فعال معاملاتی برای سررسید بهمن ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ دارد. روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، نماد ETCBA۰۰ (سررسید بهمن ماه ۱۴۰۰) با بهای ۹‌هزار و ۵۰۰تومان و رشد ۶۹/ ۰درصدی نرخ تسویه مورد معامله قرار گرفت. دیگر نماد فعال این دارایی سرمایه‌ای یعنی نماد ETCFA۰۱ (سررسید فروردین‌ماه ۱۴۰۱) با بهای ۱۰‌هزار و ۲۸۰تومان و رشد ۰۸/ ۱درصدی معامله شد. این در حالی است که صندوق‌های دارایی پایه این نمادهای آتی روز گذشته با افت بها به میزان ۳۴/ ۰‌درصد همراه بودند و هر واحد این صندوق‌ها با بهای ۹‌هزار و ۳۹۳ تومان دادوستد شد. هر دو نماد آتی صندوق طلا با شرایط کونتانگو و بالاتر از بهای دارایی پایه خود معامله می‌شوند. البته باید در نظر گرفت که نزدیک‌ترین سررسید این قرارداد فاصله محسوس چندانی با دارایی پایه خود ندارد که به معنی نبود انتظارات افزایشی قدرتمند برای این دارایی حداقل در سررسید بهمن‌ماه است.

در معاملات سومین روز از اولین ماه سال میلادی جدید، هر اونس طلا در بازارهای جهانی با بهای ۱۸۲۱دلار مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته از رشد محدود ۵۷/ ۰درصدی حکایت دارد. این در حالی است که دادوستد روزانه فلز طلا در روز ۳ ژانویه با افت ۱۹/ ۷دلاری نسبت به روز قبل از آن همراه بود و افت ۳۹/ ۰درصدی داشت. با وجود این، طی ماه گذشته برآیند نوسان بهای اونس طلا به میزان ۴۲/ ۲‌درصد مثبت ارزیابی می‌شود.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که بهای معاملات آتی اونس طلا روز دوشنبه به بالاترین حد خود طی ۶هفته گذشته رسید؛ زیرا این فلز گرانبها دارایی امن به شمار می‌رود که این روزها با افزایش میزان ابتلا به سویه‌های جدید کووید و جهش شاخص دلار آمریکا و همچنین افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا در تقابل است. شاخص دلار روز دوشنبه ۲/ ۰‌درصد جهش داشت و مقداری از ضررهای هفته گذشته را جبران کرد. این در حالی است که بازدهی اوراق قرضه ۱۰ساله با بیشترین میزان رشد بازده از ۲۰۱۲، آخرین معاملات سال ۲۰۲۱ را به پایان رساند. بازدهی بالاتر در این اوراق، هزینه فرصت نگه‌داری طلا را به عنوان دارایی بدون بازده افزایش می‌دهد و در این شرایط تقاضا برای طلا کاهش می‌یابد. همچنین شاخص دلار بالاتر، طلا را برای خریداران دارای ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند. در همین حال، عدم‌قطعیت‌های ژئوپلیتیکی در مرز اوکراین، زمینه‌ را برای نگه‌داری دارایی‌های امن فراهم خواهد کرد.

  انتظار رشد تقاضا برای نقره محقق نشد

نقره، دیگر دارایی سرمایه‌ای بازار آتی بورس‌کالا به شمار می‌رود که دو نماد فعال برای معامله دارد. سررسیدهای سال‌جاری و آینده این دارایی، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش نوسان نرخ متفاوتی را تجربه کردند که البته در دقایق پایانی بازار هر دو نماد صعودی شدند و میزان تغییر نرخ تسویه آنها محدود ارزیابی می‌شود. اینکه بهای ارز به عنوان یک مولفه کلیدی در کنار نرخ جهانی هر گرم نقره مورد توجه معامله‌گران این بازار قرار دارد، نکته‌ای است که می‌تواند عدم‌تحرک قیمتی قابل‌توجه در این نمادها را توجیه کند؛ چرا که این روزها بهای ارز در مسیر کاهشی نوسان می‌کند و خبری از رشد قیمت‌های هیجانی در این بازار به گوش نمی‌رسد. در جریان معاملات سوم ژانویه، هر اونس نقره با بهای ۲۳دلار و ۱۹سنت در بازارهای جهانی مورد دادوستد قرار گرفت که از رشد ۶۵/ ۰درصدی قیمت این فلز نقره‌ای حکایت دارد. نقره در آخرین هفته دسامبر با بهای ۲۳دلار در هر اونس مورد دادوستد قرار گرفت و در بحبوحه کاهش تقاضای صنعتی و انتظارات برای نرخ‌های بهره بالاتر، این احتمال وجود دارد که به سمت اولین کاهش سالانه خود از سال ۲۰۱۸ تاکنون پیش ‌برود.

فدرال‌رزرو قرار است در ماه مارس ۲۰۲۲ به خرید دارایی‌های دوران پاندمی کرونا پایان دهد و برای کاهش نرخ بیکاری و تورم بالای فعلی، نرخ بهره را سه‌بار در افزایش دهد. بانک انگلستان در پی فشارهای تورمی فزاینده، به دنبال همتایان خود در کشورهایی نظیر نروژ، برزیل، مکزیک، کره‌جنوبی و نیوزلند، به طور غیرمنتظره‌ای نرخ بهره را افزایش داد. در عین حال، با وجود بهبود اقتصاد جهانی از بحران پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ که تا حد زیادی کاهش یافته، فعالیت کارخانه‌ها به دلایل دیگری همچون تنگناهای تولید جهانی، کمبود انرژی و سویه اُمیکرون کرونا ضعیف شده است. با این حال، فلز سفید در ماه فوریه به اوج قیمتی هشت‌ساله خود یعنی ۳۰دلار در هر اونس رسید؛ چرا که این احتمال وجود داشت که تغییر جهان به سمت فناوری‌های سبز، مانند تولید پنل‌های خورشیدی، تقاضا را برای نقره افزایش دهد، اما از آن زمان تاکنون حدود ۲۵‌درصد کاهش بها را تجربه کرده است.

  مس کاتد، عنوان بی‌رمق‌ترین معاملات آتی را از آن خود کرد

تابلوی آتی بورس‌کالا روز گذشته در اکثر ساعت‌های معاملاتی بدون ثبت معامله برای تنها نماد تازه‌وارد این بازار، یعنی مس کاتد بود که تنها در دقایق پایانی این بازار شاهد به ثبت رسیدن معامله دو قرارداد آتی مس بودیم؛ به گونه‌ای که چند نرخ برای گرفتن موقعیت‌های تعهدی خرید و فروش، آن هم در حجم‌های بسیار پایین روی تابلو ثبت شد، اما تا دقایق پایانی بازار این سفارش‌ها به دادوستد ختم نشد. وجه تضمین موردنیاز برای گرفتن موقعیت تعهدی در این نماد به میزان ۴میلیون تومان تعیین شده است و در حال حاضر ۲۸موقعیت تعهدی باز در این نماد وجود دارد. بهای هر کیلو مس کاتد در معاملات آتی روز گذشته به میزان ۲۴۶هزار تومان کشف شد.

طبق امیدنامه معاملات آتی مس کاتد در بورس‌کالا، قرار بر این است که نرخ بنیادین این اوراق مبتنی بر حاصل‌ضرب میانگین خرید و فروش حواله دلار (سامانه سنا) در بهای یک کیلوگرم مس کاتد بر اساس قیمت نقدی اعلام‌شده در بورس لندن (LME) محاسبه ‌شود. در آخرین معاملات این بازار در روز ۳۱ دسامبر سال گذشته، بهای نقدی این فلز سرخ به ازای هر تن به میزان ۹‌هزار و ۶۹۱دلار به ثبت رسید و قراردادهای سه‌ماهه مس در این بازار نیز با بهای ۹۶۸۱دلار بر هر تن مورد دادوستد قرار گرفت.

معاملات آتی مس در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۲۵درصدی همراه شد و بهای این فلز سرخ به ۴/ ۴دلار در هر پوند رسید که به دلیل تقاضای قوی از سوی خریدار برتر یعنی چین و اختلالات عرضه قیمت آن افزایش یافت. فعالیت کارخانه‌های چین برای دومین ماه در دسامبر با وجود افزایش مجدد موارد ابتلا به کووید-۱۹ و اعمال مجدد محدودیت‌ها، شتاب گرفت. با این حال، کاهش بخش املاک و کاهش تقاضای خارجی، چشم‌انداز رشد اقتصادی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کالاهای جهان را مختل می‌کند. در سمت عرضه، شرکت بهره‌برداری معدنی MMG گفت که پس از دستیابی به توافق با جامعه کارگران معدنی پرو که یک جاده مهم حمل‌ونقل را به مدت یک‌ماه مسدود کرده بودند، فعالیت در معدن لاس‌بامباس را از سر خواهد گرفت.

کد خبر 11671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =