بورس در برزخ تصویب بودجه

امیر توپچی پور کارشناس بازار سرمایه گفت: متأسفانه ابهامات بازار همچنان پابرجاست و عدم اقدام حمایتی در راستای تصویب بسته ۱۰ بندی ستاد اقتصادی دولت برای بازار سرمایه، فعالان بازار را نسبت به آینده نگران کرده است و بورس در حال حاضر نیازمند شوک مثبت است.

امیر توپچی پور در گفت‌وگو با بیداربورس درباره وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه همچنان حال‌وروز خوشی ندارد و هر روز از ارزش سهام بورسی کاسته می‌شود. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که توجهی به این بازار از سوی سیاست‌گذار صورت نمی‌گیرد و فعالان بازار سرمایه همچنان در انتظار نگاهی مثبت به این بازار پویا و مولد هستند.

روند نزولی بازار قوت گرفته
وی افزود: در حالی که همگان از ارزندگی بورس سخن می‌گویند نگاهی به نمودار سهام مختلف حاکی از آن است که روند نزولی بازار قوت گرفته و احتمال افت بیش از پیش سهام وجود دارد. وضعیت شاخص کل و هم‌وزن نگران‌کننده است. بسیاری از نمادهای کوچک بازار در همین چند ماه اخیر ریزش‌های سنگینی داشتند و این موضوع چندان جالب نیست.

یکشنبه روز سرخ بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ابتدای بازار روز گذشته در محدوده‌های مثبت معامله شد ولی نیمه دوم بازار پرعرضه بود و همین موضوع باعث شد با وجود پیشروی مثبت شاخص کل، بسیاری از سهام در محدوده‌های منفی معامله شوند و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود یکشنبه روز سرخ بازار سرمایه باشد.

ارزش پایین معاملات بازار 

توپچی‌پور تصریح کرد: این روزها ارزش معاملات بازار همچنان پایین است و جریان نقدینگی قادر به ایجاد تحرک در گروه‌های مختلف بازار نیست. همین عامل نیز باعث شده تک سهم‌ها، به خصوص در برخی نمادهای کوچک بازیگر محور بتوانند در محدوده‌های مثبت معامله شوند و بیشتر نمادهای بازار در محدوده‌های منفی به کار خود ادامه می‌دهند.

افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ خوراک

وی تأکید کرد: متأسفانه ابهامات بازار نیز همچنان پابرجاست و عدم حصول نتیجه‌ای مثبت از بودجه، فعالان بازار را نسبت به آینده نگران کرده است چراکه اخیراً شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ خوراک صنایع طی فصل تابستان تا پاییز بودیم که رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود و همین موضوع سودسازی صنایع را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تمامی این مسائل در حالی مطرح می‌شود که اخیراً پویش‌های مختلفی از سوی نمایندگان مجلس در حمایت از بازار سرمایه شکل گرفت اما در اتفاقی عجیب یکی از اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس مدعی شده است که بسته حمایت از بورس به مجلس نرسیده و اگر می‌رسید به احتمال زیاد تصویب می‌شد. این اتفاقی مثبت نیست و لازم است اگر کم‌کاری صورت گرفته برخورد شود و هرچه سریع‌تر این مسئله در دستور کار قرار بگیرد.

اخبار غیررسمی از احتمال فروش سهام عدالت در سال آینده

توپچی پور ادامه داد: سهامداران انتظار دارند اگر قرار بر حمایت است هرچه سریع‌تر بسته ۱۰ بندی ستاد اقتصادی دولت برای بازار سرمایه به تصویب مجلس برسد و دولت نیز به نوبه خود نسبت به اجرایی شدن این موارد برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.
وی در پایان با ابراز نگرانی از برخی اخبار غیررسمی درباره احتمال آغاز فروش سهام عدالت در سال آینده، گفت: متأسفانه برخی خبرها در این خصوص به گوش می‌رسد که هنوز تأیید نشده است. درصورتی‌که این خبر صحت داشته باشد بار دیگر فشار فروش در بازار افزایش خواهد یافت که وضعیت از این نیز بدتر خواهد شد.

کد خبر 12531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =