خروج پول حقیقی و نیاز حقوقی‌ها به تزریق نقدینگی

شاخص کل بورس اوراق بهادار طی هفته اخیر کار خود را با یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحد آغاز کرد و با شیب کند نزولی به یک میلیون و ۲۰۵ هزار واحد رسید.

به گزارش بیدار بورس شاخص کل بورس اوراق بهادار طی هفته اخیر کار خود را با یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحد آغاز کرد و با شیب کند نزولی به یک میلیون و ۲۰۵ هزار واحد رسید. ارزش معاملات این هفته جمعا ۲۴ همت بود و متوسط آن کمتر از ۵ همت در هر روز بود. در واقع با ایجاد دامنه نوسان نامتقارن جهت جلوگیری از کنترل کاهش شدید بی‌منطق قیمت‌ها متاثر از ابهام موجود، نقدشوندگی فدای کنترل قیمت‌ها شده که البته موافقات و مخالفان خاص خود را دارد.  

تقویت دلار
 روز سه‌شنبه ۷.۵ همت ارزش معاملات بوده که علت اصلی آن جامپ بازارهای جهانی و تقویت محدود دلار در بازار ایران بوده که باعث شده حقوقی‌ها تا حد زیادی نسبت به جمع‌آوری سهام کامودیتی‌ها از صف فروش اقدام کنند.

استقبال ضعیف بازار از اپال
در هفته‌ای که گذشت خروج پول حقیقی‌ها بالغ بر ۳ همت بوده و علی رغم آنکه ارزش معاملات به شدت کاهش یافته اما خروج پول حقیقی و نیاز حقوقی‌ها به تزریق نقدینگی افزایش هم داشته است. عرضه اولیه اپال هم در روز چهارشنبه با استقبال ضعیف فعالان بازار سرمایه مواجه شد و ۲.۷۵ میلیون نفر در این عرضه شرکت کردند که ریزش ۱ میلیون نفری نسبت به عرضه اولیه کزغال داشت، در ضمن در مورد اپال این نکته قابل ذکر است که محدودیت ۱۰ هزار سهمی در سمت خرید از روز شنبه اعمال می‌شود. همچنین حقیقی‌ها در این هفته ۱.۳ همت از منابع خود را وارد صندوق‌های درآمد ثابت کردند.


پتانسیل پنهان صنعت پالایش نفت 
   همانطور که وزیر نفت هند بارها تاکید کرده قیمت نفت جلوتر از بازیابی اقتصادها حرکت کرده است. وی آمریکا را تهدید کرد که اگر این رویه غیرمنطقی عربستان و روسیه را تغییر ندهد، وارد خرید نفت از ایران خواهد شد. البته واکنش آمریکا بسیار کوتاه و ساده بود. آنها گفتند باید به قوانین پایبند باشید و حرف بیشتری نداریم! صحبت‌های وزیر هندی کاملا صحیح است. چون هند مصرف کننده نفت است، حالا که اقتصادها هنوز بازیابی نشده‌اند، تقاضا برای فرآوردهنفتی در کف قرار دارد اما قیمت نفت به شکل تصنعی و با حذف تولید ۱ میلیون بشکه‌ای توسط عربستان رشد کرده و به جای اینکه هم‌اکنون کرکاسپرد ۱۰ دلار باشد، ۵ دلار است. این ناهمگونی ادامه دار نیست و تصور تحلیلی ما این است که در ۶ ماه آینده اگر فرضا #نفت در همین نقطه باشد، فرآورده نفتی بالاتر از قیمت‌های فعلی است و ازین زاویه صنعت پالایش نفت یک پتانسیلی دارد که کمتر کسی متوجه آن است.

بودجه ریسکی بود که حل شد
در خصوص بودجه دولت و اصلاحاتی که کمیسیون تلفیق انجام داده در نقطه مطلوبی هستیم. تصور تحلیلی ما این است که قیمت گاز خوراک در سال آینده ۱۸۰۰ تومان به طور متوسط خواهد بود لذا قیمت گاز صنایع بین ۱۸۰ تا ۵۴۰ تومان قابل محاسبه است ضمن اینکه سایر نهاده‌های انرژی تقریبا ثابت مانده لذا جمع رشد هزینه انرژی برای شرکت‌ها حدود ۵۰ درصد خواهد بود و در مقابل حاشیه سود بااهمیت، کم اهمیت جلوه می‌کند. بودجه یک ریسک بود که برداشته شد و دیگر نباید نگران آن بود.

دلار ۲۷ هزار تومانی، کار دولت بود
در خصوص نرخ ارز، آقای واعظی به نوعی مدعی شده‌اند که نرخ #ارز ۲۷ هزار تومانی کار دولت بوده چون صادرکننده باید دلار می‌آورده تا با ارز حاصل ازآن کالای اساسی وارد شود لذا به نوعی اعتراف کرده که رسیدن نرخ ارز به این نقطه کار دولت بوده است. البته توجه کنیم که از عمر دولت به صورت قانونی ۳ ماه باقی مانده و دولت فعلی تلاش می‌کند که اولا این ۳ ماه را به سلامت بگذراند و شوک جدیدی نباشد ازین زاویه خبرهای مربوط به آزادسازی نرخ ارز و مذاکرات پشت پرده و نظایر آن را بولد می‌کند تا جو روانی را مثبت نگه دارد. در کل، انتظار تحلیلی ما این است که دلار و بازارهای جهانی نسبت به ارقام جاری نوسان محدود داشته باشند. اصلاح در هر کدام نمی‌تواند چشمگیر باشد و همینطور در مسیر صعودی هم کار آسانی در پیش ندارند.  

کد خبر 1482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =