مروری بر سیاست‌های چین در بازار جهانی

در سطح بازارهای جهانی، چین سیاست کویدصفر را همچنان دنبال می‌کند و باعث شده تا قرنطینه‌های فراگیری را از درب منزل اجرا کند. کشتی‌های فله‌بر و تانکرها متعدد در بنادر این کشور تحت تاثیر این مساله قرار گرفته‌اند و همین جریان باعث شده تا زنجیره تامین در دنیا با مشکلاتی مواجه باشد ضمن آنکه تقاضا برای کالاها در پایین دست را کاهش داده و بر رشد اقتصادی مورد انتظار برای سال ۲۰۲۲ نیز تاثیر گذاشته است. تحلیلگران می‌گویند به احتمال قوی چین باید سیاست کوید-صفر را کنار بگذارد.

*کاهش نرخ وام و ذخیره قانونی بانک‌ها

به گزارش بیداربورس، در همین شرایط، اقتصاد چین برای ایجاد رونق، نرخ وام برای مسکن در این کشور را کاهش داده تا تقاضا را تحریک کند و همچنین نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها را نیز کاهش داده تا حجم وام بیشتری به اقتصاد تزریق شود با این حال نگرانی‌های ایجاد شده در خصوص هلدینگ‌های بزرگ ساختمانی در سال ۲۰۲۱، تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش را به شدت کاهش داده است.

*سیاست‌های ضد و نقیض چین در فولاد

در سوی دیگر، چینی‌ها میزان خرید LNG را کاهش و مقدار زغالسنگ را افزایش داده‌اند البته این سیاست در تناقض با سیاست‌های سختگیرانه بر کاهش آلایندگی فولاد است که همچنان آنرا دنبال می‌کنند. این سیاست‌های ضد و نقیض منجر به تقویت و تضعیف‌های متوالی در قیمت مواد اولیه صنعت فولاد شده است. صنعت فولاد چین در هفته‌های اخیر به سمت حاشیه سود صفر حرکت کرد اما در روزهای گذشته قیمت مواد اولیه نزولی شد.

کد خبر 16046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =