۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
تحلیل بنیادی "شاروم"

صنعت پتروشیمی یکی از صنایع پیچیده جهان امروز است که با تبدیل مواد هیدروکربوری، محصولات مهم پایه ای مورد نیاز بسیاری از صنایع را تولید می کند. نقش کلیدی این صنعت در توسعه اقتصادی کشورهای مختلف بر کسی پوشیده نیست. شرکت پتروشیمی ارومیه نیز در همین راستا در اسفند ۱۳۷۷ بصورت سهامی خاص تاسیس و در سال ۱۳۸۷ نیز به سهامی عام تبدیل و در مرداد سال ۹۹ در بازار فرابورس عرضه شد.

به گزارش بیداربورس در حال حاضر شرکت پتروشیمی ارومیه جزء واحد های تجاری فرعی گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان است.

*مفروضات برآورد سود

تورم، رشد دستمزد ۴۰ %فرض شده است.

تولید و فروش بر اساس آخرین گزارشات شرکت برآورد شده است: ۴۸ هزار تن اسید سولفوریک، ۷/۳ هزار تن کریستال ملامین، ۳۸ هزار تن سولفات آمونیوم و ۱۸ هزار تن سولفات پتاسیم

نرخ برق ۳۰۰ تومان و نرخ گاز سقف ۲۰۰۰ تومان (هزینه انرژی سهم بالایی از بهای تمام شده ندارد)

دلار برای سال ۱۴۰۱، ۲۶ هزار تومان لحاظ شده است.

با توجه به اینکه نرخ محصولات تولیدی با نرخ اوره همبستگی قابل توجهی دارد و از طرفی دیگر چون خود اوره بخش زیادی از مواد مصرفی را شامل می شود، لذا می توان از نرخ اوره به عنوان مبنای پیش بینی نرخ ها و همچنین تحلیل حساسیت استفاده کرد.

با توجه به توضیح بالا در این تحلیل نیز نرخ اوره ۶۵۰ دلاری مبنا قرار داده شده است و باقی نرخ ها بر اساس نسبت های تاریخی نسبت به نرخ اوره پیش بینی شده است: اسید سولفوریک ۱۰۰ دلار، کریستال ملامین ۲۸۵۰ دلار، سولفات آمونیوم ۳۵۰ دلار، سولفات پتاسیم ۶۷۰ دلار، کلرید پتاسیم ۴۵۰ دلار

با توجه به راه اندازی پروژه سولفات پتاسیم در سال ۹۹ و تولید اسید کلریدریک به عنوان محصول فرعی، اولویت شرکت در راه اندازی خط تولید پلی آلومینیوم کلراید(PAC )جهت آماده سازی کلریدریک برای مصرف و فروش می باشد، لذا پیش بینی می گردد ادامه فعالیت ساخت پروژه پتاسیم کلراید( KCl )پس از تعیین تکلیف و شروع پروژه( PAC )اسید کلدریک خواهد بود. پیش بینی می شود پروژه KCL تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

این تحلیل بر اساس دید تحلیلگر بوده و امکان اختلاف نظر در مورد نرخ ها وجود دارد.

برای دیدن فایل اینجا کلید کنید 

کد خبر 16298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =