سایپا و ایرانخودرو را بالاتر از قیمت تابلو میفروشیم

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: سهام دولتیِ باقی مانده ایران خودرو و سایپا حداقلی است؛ ۵ درصد ایران خودرو و ۱۷ درصد سایپا و ارزش‌گذاری نهایی ایران خودرو و سایپا حتما باید توسط مراجع مطمئن باشد، تامین سرمایه‌ها و ارزش‌گذاری اضافه ارزش بلوکی انجام، به قیمت تابلو اضافه و در هیات واگذاری تصویب شود.

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: ارزش‌گذاری نهایی ایران خودرو و سایپا حتما باید توسط مراجع مطمئن باشد، تامین سرمایه‌ها و ارزش‌گذاری اضافه ارزش بلوکی انجام، به قیمت تابلو اضافه و در هیات واگذاری تصویب شود.

قربانزاده اظهار کرد: دولت اگر بخواهد سهامش را واگذار کند، به دلیل اینکه سهام طلایی و ارزنده دولت تلقی می‌شود، حتما با ارزش بلوکی بالاتر از تابلو خواهد بود. ما معتقدیم که این دو سهام، سهام ارزنده‌ای روی تابلو هستند و اگر ارزش‌هایی توسط اشخاص اعلام شده، صرفا تخمین شخصی بوده است. ارزش سهام این دو شرکت خیلی بیشتر از قیمتی است که روی تابلوست و با مصوبه هیات واگذاری، ارزش نهایی تعیین می‌شود.

به گفته او، سهام دولتیِ باقی مانده دو خودروساز ایران خودرو و سایپا حداقلی است؛ ۵ درصد ایران خودرو و ۱۷ درصد سایپا. اما سهام تودلی که در این دو شرکت وجود دارد، حدود ۲۰ و ۳۰ خورده‌ای در این دو شرکت است.

دیروز امیررحیمی سرپرست دفتر شرکت‌ها و آماده‌سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی در میز اقتصاد گفته بود: ارزش سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که عدد بزرگی نیست و قطعا در بازار سرمایه قابل واگذاری است. این صحبت تاثیری بر ریزش بازار سهام این دو شرکت گذاشت.

بعد از آن امیررحیمی در توضیح این اظهار نظر گفت: خصوصی سازی هیچ قیمت گذاری کارشناس رسمی برای ایران خودرو و سایپا انجام نداده عدد اعلام شده ارزش سهام بر اساس قیمت تابلو بوده و نرخ بلوک از نرخ تابلو متفاوت خواهد بود.

فرآیند واگذاری سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا

محمدتقی آذرشب، معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا توسط سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو به ترتیب ۱۷ و ۵.۷ درصد است که واگذاری پس از انجام شرایط لازم اجرا خواهد شد.

او گفت: واگذاری سهم دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا نیازمند انجام فرآیندها و برنامه‌ریزی‌های خاصی است.

آذرشب افزود: واگذاری سهام دولت در این دو شرکت به این صورت است که پس از بررسی پیشنهاد سازمان خصوصی سازی در کارگروهی، به هیات واگذاری ارسال شود و بعد در پروسه عرضه، بازاریابی و ارزشیابی قرار گیرد و در آخر در مرحله واگذاری قرار گیرد.

معاونت واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: پروسه‌های ذکر شده انجام نشده است و باید منتظر اجرایی شدن آن بمانیم.

کد خبر 17189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =