ریزش بورس آمریکا منجر به زیان ۵ تریلیون دلاری سهامداران شد

ریزش شاخص های بورس آمریکا که ناشی از عواملی چون افزایش نرخ بهره بود منجر به زیان ۵ تریلیون دلاری سهامداران شد.

به گزارش بیداربورس به نقل از راشاتودی ، بانک جی‌پی مورگان آمریکا اعلام کرد در بحبوحه ریزش شدید بازار سهام، ثروت خانوارهای آمریکایی در سال جاری میلادی حداقل ۵ تریلیون دلار کاهش یافته و احتمال می رود این ضرر تا پایان سال به ۹ تریلیون دلار برسد.

بر اساس این گزارش، میلیاردرهای آمریکایی بزرگ‌ترین بازنده این بازار هستند و ثروت جمعی این گروه از زمان اوج در نوامبر تقریبا ۸۰۰ میلیارد دلار سقوط کرد. چرا که شاخص S&P ۵۰۰ بورس نیوریوک از ابتدای سال حدود ۱۸درصد ، شاخص نزدک ۱۰۰ حدود ۲۷ درصد و شاخص ارزهای دیجیتال ۴۸ درصد ریزش کرد.

از جمله عوامل اصلی این زیان هنگفت ، افزایش نرخ بهره بود و فدرال رزرو آمریکا که با بالاترین تورم در دهه‌های اخیر دست‌وپنجه نرم می‌کند و با وجود خطر رکود اقتصادی، خواهان کاهش هزینه های مردم شده است. در این میان اقتصاددانان اعلام کردند زیان کلی دارایی خالص خانوارها به شوک ثروت تبدیل خواهد شد و رشد سال آینده را به تعویق می اندازد.

طبق گزارش فدرال رزرو، خانوارها و سازمان‌های غیرانتفاعی آمریکایی در پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷۰ تریلیون دلار ثروت داشتند که بیش از نیمی از این مبلغ در املاک و مستغلات سرمایه گذاری شده است .

کد خبر 17245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =