رشد ۱۲۳ درصدی ارزش صادرات نفت عربستان

ارزش صادرات نفت عربستان سعودی در مارس امسال ۱۲۳ درصد معادل ۱۶.۷ میلیارد دلار در مقایسه با مارس سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.

به گزارش بیداربورس، آمار رسمی نشان داد سهم صادرات نفت از کل صادرات عربستان سعودی از ۶۹.۵ درصد در مارس سال ۲۰۲۱ به ۸۰.۲ درصد در مارس سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرد که تحت تاثیر صعود قیمتهای نفت به بالای ۱۰۰ دلار پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین بوده است.

قیمت بالاتر نفت، افت ملایم صادرات نفت خام عربستان سعودی در مارس نسبت به فوریه را جبران کرد.

ارزش کلی مجموع صادرات عربستان سعودی در مارس سال میلادی جاری در مقایسه با مارس سال ۲۰۲۱، دو برابر شد و به ۳۷.۹ میلیارد دلار معادل ۱۴۲.۲ میلیارد ریال سعودی رسید که عمدتا به دلیل رشد ۱۶.۷ میلیارد دلاری (۶۲.۹ میلیارد ریال) ارزش صادرات نفت بود.

مقامات سعودی در برآورد جداگانه ای اعلام کردند ارزش صادرات نفت عربستان سعودی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۵.۶ میلیارد دلار (۱۳۳.۶ میلیارد ریال) یا معادل ۹۰.۳ درصد در مقایسه با سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ رشد کرد. صادرات نفت در قیمت بالا، دلیل اصلی افزایش ارزش کلی صادرات کالای عربستان در فاصله ژانویه تا مارس بوده است. سهم نفت از مجموع صادرات از ۷۱.۱ درصد در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به ۷۸.۳ درصد در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ رشد کرد.

طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول و موسسات پیش بینی کننده دیگر، قیمتهای بالا، امسال درآمد نفتی چشمگیری را نصیب عربستان سعودی کرده و رشد اقتصادی این کشور را به نرخی بالاتر از برآوردهای اولیه، خواهد رساند.

شرکت سعودی جدوی للإستثمار (Jadwa Investment) ماه جاری پیش بینی کرد درآمد نفتی عربستان سعودی امسال ۶۶ درصد رشد کرده و به حدود ۲۴۹ میلیارد دلار می رسد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، عربستان سعودی در سه ماهه نخست امسال نرخ رشد اقتصادی ۹.۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را به ثبت رساند که بالاترین نرخ رشد اقتصادی در ۱۰ سال گذشته بود و فعالیتهای نفتی و صادرات سهم بسزایی در این رشد داشت.

کد خبر 17279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =