تاثیر افزایش نرخ بهره در آمریکا بر بورس ایران

یک فعال بازار سرمایه یکی از عوامل روند نزولی روزهای گذشته بازار سرمایه را افزایش نرخ بهره فدرال رزرو دانست و بیان کرد: افزایش نرخ بهره آمریکا، کاهش نرخ کامودیتی‌ها درجهان و ناامیدی در مذاکرات برجامی عواملی هستند تا بازار رنگ و بوی جذابی نداشته باشد.

امین رنجبر، عضو هیات مدیره سبدگردان آسال در رابطه با افت 16 هزار واحدی شاخص کل معاملات روز شنبه (28 خرداد ماه) به بیدار بورس، گفت: آمریکا به دلیل کنترل روند اقتصادی خود نرخ بهره بانکی خود را افزایش داده که به طبع قیمت کامودیتی‌ها کاهش پیدا کرده، در پی این روند کاهشی بازار سرمایه ما نیز تحت تاثیر قرار گرفته و رخت قرمز به تن کرده است.

به گفته وی، روند کاهشی قیمت‌های جهانی تا مدت‌ها ادامه دار خواد بود.

  • افت و خیز قیمت دلار تا تعیین تکلیف برجام ادامه دارد

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص افزایشی شدن مجدد قیمت دلار در روزهای گذشته، تصریح کرد: دولت تمام سعی خود را برای کنترل قیمت دلار انجام میدهد اما بنظر میرسد این روش‌ها اصولی نبوده و تا رفع مسایل سیاسی (برجام) دولت توان کنترل ارز را بصورت مداوم نخواهد داشت.

رنجبر افزود: اگر تا چند ماه آینده برجام به سرانجامی نرسد امکان این وجود دارد دلار از سقف تاریخی خود عبور کرده و قیمت 38 هزار تومان را نیز لمس کند.

  • یکشنبه از حجم منفی بازار کاسته می‌شود

وی با بیان اینکه معاملات روز آینده با تعطیلات آخر هفته بازار جهانی مصادف است، تصریح کرد: سایه سنگین کاهشی شدن کامودیتی‌ها همچنان بر بازار حکم فرماست و انتظار میرود در معاملات روز آینده و در نیمه دوم  معاملات با کاهش صف فروش و تعادل نسبی رو برو شود. 

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: روز شنبه در نیمه دوم معاملات بورس، نزدیک به 80 درصد از نماد ها قرمز پوش بودند اما این احتمال میرود در معاملات روز آینده کمی از حجم منفی کاسته شود.

  • حذف ارز ترجیحی عامل رشد صنایع غذای و دارویی
    رنجبر با بیان اینکه در حال حاضر معرفی صنعت پرپتانسیل کار دشواری است، ادامه داد: شاید بتوان گفت در بازار کنونی بیشترین رشد را صنایع متاثر از حذف ارز ترجیحی مانند: غذا و دارو خواهند برد و آن هم نه تمامی سهم‌ها.
کد خبر 18162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =