شاخص تولید صنایع بورسی در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱

کاهش سرعت افت شاخص کل تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در اردیبهشت ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل منفی ۰.۲ درصد بوده است.

به گزارش بیداربورس مهمترین عوامل موثر در بهبود نسبی شاخص تولید اردیبهشت ۱۴۰۱، معکوس شدن روند رشد شاخص در صنایع تولید خودرو  و قطعات، دستگاه‌های برقی، محصولات فلزی و منسوجات و همچنین افزایش سرعت رشد شاخص تولید صنایع ماشین آلات و تجهیزات بوده است. 

*بالاترین افت شاخص تولید در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل 

صنایع غذایی: 22.5%_

محصولات کاغذی: 13.0%_

فرآورده های نفتی: 60%_

*گروه‌های دارای بیشترین رشد مثبت شاخص

ماشین آلات و تجهیزات صنعتی: ۲۵.۸%

خودرو و قطعات: ۷.۹% 

محصولات فلزی: ۵.۵% 

شاخص تولید صنایع بورسی در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱

طی دوماه نخست ۱۴۰۱ در کل موجودی انبار در سطح صنایع کاهش داشته که نشان از بیشتر بودن تقاضا موثر نسبت به تولید فعلی صنعتی آنها بوده است. تغییر در موجودی انبار(تفاوت رشد تولید و فروش) اردیبهشت ۱۴۰۱ در صنایع شیمیایی و کانی‌های غیر فلزی مثبت بوده و در مقابل در گروه صنایع خودرو و قطعات، صنایع غذایی، صنایع دارویی و فلزات اساسی منفی بوده که با توجه به رشد مثبت صنایع دارویی، فلزات اساسی و صنایع خودرو و قطعات در این ماه علامتی بر رشد فروش و تقاضای موثر در این گروه‌ها و با توجه به رشد منفی تولیدات صنایع غذایی می‌تواند علامتی بر افت فروش و احتمال کاهش تقاضا باشد.  

رشد مثبت شاخص تولید در صنایع با محوریت کمتر صادرات در ماه دوم سال جاری در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۶ درصد همراه با رشد نزدیک به صفر شاخص تولید در صنایع با محوریت بیشتر صادرات و در مقابل افزایش شاخص تولید در صنایع با محوریت بالای واردات ۵ درصد همراه با رشد صفر شاخص صنایع با محوریت کمتر واردات بوده است.

رشد بیش از ۲۰ درصدی شاخص تولید کالاهای سرمایه‌ای در ماه مورد بررسی نسبت به ماه مشابه سال قبل (ماشین آلات و تجهیزات) صورت گرفته  و همچنین رشد نزدیک به صفر شاخص تولید کالاهای واسطه‌ای و مصرفی را داشته‌ایم. 

منبع: معاونت بررسی‌های اقتصادی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 19335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =