۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳

رقابت بازارهای موازی در جذب نقدینگی 

الهام اسرعی_کارشناس بازار سرمایه
رقابت بازارهای موازی در جذب نقدینگی 

الهام اسرعی کارشناس بازار سرمایه در خصوص نقدینگی سرگردان بازار گفت: در هفته‌ای که گذشت، دلار بار دیگر وارد کانال 36 هزار تومان شد و سکه نیز به دنبال آن روند صعودی داشت. از سوی دیگر بازار سرمایه هم با رشدی10 درصدی همراه شد تا سرمایه‌گذاران را خشنود سازد، با این حال سوال اصلی اینجاست کدام بازار را باید برای جفظ سرمایه در مقابل تورم انتخاب کرد؟

شاخص دستوری یا واقعی ؟
به گزارش بیداربورس شاخص کل بورس در هفته¬ای که گذشت رشد بیشتر از 10درصدی به همراه داشت درحالیکه در پایان معاملات روز دوشنبه شاخص بورس با افت 10هزار واحدی روبرو شد برخی از اهالی بازار انتظار اصلاح بازار را داشتند که در معاملات روز¬های بعدی با حمایت نسبتا خوب حقوقی‌ها همراه شد.در بررسی معاملات و روند مثبت بازار با دو سناریو مواجه میشویم؛ که باتوجه به ارزش معاملات و قیمت تک‌سهم‌های این رشد شاخص دستوری است و نباید به آن زیاد امیدوار بود و سناریوی دوم اینکه این شاخص واقعی است و باید منتظر رکوردشکنی بیشتر بازار تا پایان سال باشیم، معاملات هفته آتی درستی دو سناریو را مشخص میکند. 

احتمال تخلیه حباب سکه وجود دارد؟
طلا و سکه همچون روزهای قبل تحت تأثیر نوسان اندک قیمت دلار گران شد، اگرچه انس جهانی طلا ۱۵ دلار کاهش داشت. این افزایش، قیمت سکه امامی را بار دیگر وارد کانال ۱۶ میلیون تومانی کرد. تحلیل‌گران باور دارند باکاهش حباب و افزایش ارزش ذاتی سکه، احتمال ورود معامله‌گران محتاط و بازیگران بنیادی به بازار بیشتر شده است. درگذشته بخشی از فعالان با پیشبینی کاهش نرخ طلا، اعتقاد به عدم تمایل معامله‌گران به دلیل حباب سنگین و احتمال تخلیه یکباره آن داشتند. 

واحدهای کوچک روی بورس
 
بررسی‌های میدانی از نصف شدن حجم معاملات در بازار مسکن شهر تهران درمقایسه با ماه گذشته حکایت دارد. واسطه‌های ملکی می‌گویند که حجم خرید و فروش نسبت به ماه گذشته کاهش یافته، از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد تقاضا برای واحدهای کوچک در تهران، کرج و پردیس از رونق مناسبی برخوردار است. لازم به ذکر است طبق اعلام بانک مرکزی مرداد امسال ۷۸۲۵ فقره خرید و فروش مسکن در تهران انجام شد که نسبت به تیرماه امسال ۲۴ درصد کاهش و در مقایسه با مرداد پارسال ۴۲ درصد افزایش دارد.

توقف روند افزایش قیمت خودرو

مهم‌ترین اخبار صنعت خودرو در هفته‌ای که گذشت پیرامون عرضه خودرو در بورس کالا بود. واردات خودرو همچنان محقق نشده و با انتقادهایی روبه‌رو است. از سوی دیگر بررسی مجدد و اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو مورد انتقاد کارشناسان صنعت خودرو قرار گرفته است. هرچند طرح‌های فروش فوری و پیش‌فروش محصولات ایرانخودرو و سایپا روند افزایش قیمت خودرو را متوقف کرد اما بنا بر ادعای کارشناسان هروقفه¬ای در عرضه، تعادل بازار را به هم میریزد .

واکنش معکوس دلار به سیاست‌های دولت

 با افزایش مجدد قیمت دلار به نظر می‌رسد سیاست‌های دولت بر بازار نتیجه معکوس دارد و قیمت دلار راه خود را می‌رود. واکنش بازارها به اخبار تحریم جدید اتحادیه اروپا موج جدیدی از تقاضا را وارد بازار کرد. این اتفاق باعث شد با وجود سخت‌گیری‌های دولت برای خرید دلار بار دیگر تقاضای سنگین وارد بازار شود و قیمت دلار را به محدوده ۳۶ هزار تومانی نزدیک‌تر کند. از سویی دولت نیز به جهت تحریم‌ها، درآمد زیادی برای ارزپاشی ندارد. سیاست نهاد پولی کشور با وجود تحریم‌ها و تورم تاریخی باز هم تکرار سناریوهای پیشین است، اما به نظر می‌رسد این بار بازار به آن عکس‌العمل معکوس نشان داده است.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =