تورم خزنده در دارایی‌های بادوام و سرمایه‌ای!

تورمی که الان در  ارز و طلا و بازار خودرو و مسکن و سایر کالاهای با دوام و سرمایه‌ای می‌بینیم تورمی است که چند ماه قبل با تشدید رشد نقدینگی اتفاق افتاد و اول کالاهای اساسی و خوراکی نظیر گوشت و مرغ و ماکارونی و ..را درنوردید و حالا به ارز و مسکن و خودرو رسیده است. 

به گزارش بیداربورس محسن عباسی، کارشناس بازارسرمایه در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: تورمی که الان در ارز و طلا و بازار خودرو و مسکن و سایر کالاهای با دوام و سرمایه‌ای می‌بینیم تورمی است که چند ماه قبل با تشدید رشد نقدینگی اتفاق افتاد و اول کالاهای اساسی و خوراکی نظیر گوشت و مرغ و ماکارونی و ..را درنوردید و حالا به ارز و مسکن و خودرو رسیده است. قبلا هم اشاره کردم که تورمی که اینبار تجربه می‌کنیم ناشی از رشد دلار و قیمت بنزین و ...نیست و با یک فوندانسیون قوی‌تری به سراغ ما آمده است و شاهد یک تورم از پایین به بالا هستیم که در نهایت به کالاهای انتهای زنجیره (خودرو و مسکن و کالاهای با دوام و ..) رسید.

به عقب‌تر که برگردیم می‌بینیم که وزیر سابق کار و تعاون با همراهی سایر اقتصاددانان! با رشد ۵۰ درصدی دستمزد، بنزین بر آتش تورم ریختند و نه تنها قدرت خریدها افزایش نیافت که با افزایش تورم و فشار بر هزینه‌ی نیروی کار شرکت‌ها موجبات کاهش قدرت خرید و افزایش بیکاری درکشور شد!

در شرایط فعلی بازارها با سوخت تورمی رو به بالا حرکت خواهند کرد و احتمالا بعد از یک اصلاح قیمتی  بسیار ناچیز و موقتی در قیمت ارز دوباره شاهد اوج گیری قیمت‌ها در ماه‌های آینده باشیم.
دولت در وضعیت آچمز قرار گرفته و نه دسترسی 
به منابع خارجی دارد و نه می‌تواند به جامعه برای دریافت منابع بیشتر فشار مالی وارد کند.
با اصرار بر ادامه‌ی وضع فعلی ۳ سناریو پیش روی دولت است:

۱. چاپ پول و اوراق و تورم بالای ۷۰-۸۰  درصد در سال آینده

۲. دست اندازی به منابع شرکت‌ها تحت عنوان مالیات و عوارض و ...

۳.فروش انواع و اقسام دارایی‌های دولتی نظیر سهام شرکت‌ها و .. که نیاز به یک بورس پر رونق دارد!

غیر از این سه راه هیچ راه دیگری با اصرار بر روش فعلی اداره‌ی کشور وجود ندارد. سناریوی اول باعث تشدید تورم می‌شود، سناریوی دوم باعث نزول بورس و افزایش نارضایتی شرکت‌ها و حتی زیان‌ده شدن صنایع و منفی شدن سرمایه‌گذاری های جدید در صنعت خواهد شد (یعنی یک سری شرکت‌ها تعطیل می‌شوند و یا از بین خواهند رفت!)

سناریوی سوم می‌تواند تورم را کنترل کند و برای مدتی جریان نقدینگی را از بازارهای سکه و ارز و سایر کالاهای با دوام خارج کند.

اگر دولت اصرار بر روش فعلی نداشته باشد و قصد تغییر رویکرد داشته باشد و سمت برجام برود سناریوهای اقتصادی دیگری پیش خواهد آمد که جداگانه باید بررسی شود.
این تنها یک بررسی اقتصادی است و نگاه اقتصادی دارد و مفروضات سیاسی را در نظر نگرفته‌ام.

توصیه ای که به همراهان عزیز دارم این است که در شرایط فعلی به هیچ عنوان از یک بازار وارد بازار دیگری نشوید و فقط در همان طبقه‌ی دارایی جا به جا شوید. اگر مسکن دارید فقط مجاز به تعویض مسکن خود با یک مسکن دیگر و یا زمین هستید. سهام‌تان را فقط با سهام بهتر عوض کنید. سکه و دلار و ... هم همینطور.  فعلا برای چند ماه در همان طبقه‌ی داریی بمانید.

کد خبر 24482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =