۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
نحوه شناسایی برگشت شاخص بورس و روند پیش روی شاخص هم‌وزن

نحوه شناسایی برگشت شاخص کل بورس و روند پیش روی شاخص هم‌وزن از سوی کارشناس بازار سرمایه، تحلیل و پیش بینی شد!

به گزارش بیداربورس، ابراهیم ساجد درباره وضعیت روزهای اخیر بازار سهام که همچنان در گیر و دار شاخص ۱.۳ میلیون واحدی و رفتار محتاطانه فعالان است با انتشار متنی تحت عنوان "احتمالات پیش روی نماگر بورسی" با هدف نحوه شناسایی برگشت شاخص کل و روند پیش روی شاخص هم‌وزن در دنیای اقتصاد اعلام کرد: هر دو شاخص کل و هم‌وزن نوسانی‌ترین روزهای را سپری می‌کنند.

شاخص کل بعد از برگشت از حوالی یک‌ میلیون و ۲۴۰ هزار واحد توانست تا  یک‌ میلیون و ۴۳۰ هزار واحد رشد کند و با توجه به رشد شارپ کوتاه‌ مدتی اندیکاتور RSI به نظر می‌رسد به سطح اشباع خرید رسید و وارد مرحله اصلاحی شده است. از طرفی با توجه به نقاط حمایتی در سطح یک‌ میلیون و ۳۸۰ هزار واحد تا یک‌ میلیون و ۳۵۵‌ هزار واحد می‌توان اولین انتظار برگشت قیمتی شاخص را در این سطح داشت.

به طور کلی شاخص در محدوده‌ای است که با در نظر گرفتن اندیکاتور MACD دارای واگرایی مخفی مثبت بوده که امکان برگشت را نیز افزایش می‌دهد. یکی از متغیرهای بنیادی پشتیبانی‌کننده برگشت تکنیکالی این نماگر، رشد دلار در روزهای اخیر و همچنین اعلام عرضه تمام محصولات خودروسازها در بورس کالا است که باعث توجه اهالی بازار سرمایه به صنعت خودرو شده و با توجه به اثر معاملات صنعت خودرو بر بازار می‌توان انتظار برگشت بازار را داشت.

اما رفتار شاخص هم‌وزن، متفاوت‌تر از شاخص کل است. زیرا عموم شرکت‌های بزرگ و موثر بر شاخص کل در چند هفته اخیر با توجه به عدم چشم‌ انداز مثبت در بازار جهانی ناشی از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و افزایش ایندکس دلار که باعث فشار بر کامودیتی‌ها شده و از طرف دیگر سیاست کرونا صفر چین که باعث کاهش تقاضا در کامودیتی‌ها جهانی شد و به تبع آن قیمت‌ها کاهش داشت.

این عوامل خارجی در کنار نرخ بهره بالای اوراق با درآمد ثابت در بازار داخل و ابهامات مربوط به بودجه و آینده صنایع بزرگ باعث شد شاخص کل، رفتار و معاملات ساید داشته باشد ولی در شاخص هم‌وزن که اثر شرکت‌ها به صورت یکسان در نظر گرفته می‌شود با بهبود معاملات گروه خودرویی و همچنین بهبود معاملات سهام کوچک با توجه به نقدینگی کمتر موردنیاز جهت رشد باعث شد وضعیت بهتری نسبت به شاخص داشته باشد.

با توجه به کندل صورت‌گرفته در معاملات امروز و نقطه حمایت فیبوی ۷۸ درصدی می‌توان انتظار داشت نقطه حمایتی مناسب برای شاخص هم‌وزن سطح یک میلیون ۴۰۳ هزار واحد باشد. ضمن اینکه با توجه به ابهامات مربوط به پیرامون اقتصاد، ارائه تحلیل‌های بلندمدت‌تر با خطای بیشتر به همراه خواهد بود اما به نظر می‌توان انتظار اصلاح شاخص کل و هم‌وزن تا این سطوح را داشت.

کد خبر 24596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =