مروری بر تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هفت ماهه نخست ۱۴۰۱

بر اساس آمار دریافتی از بانک مرکزی، کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲۴۴ هزارمیلیارد تومان بوده که از این رقم سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کسب‌وکارهای حقوقی و غیرحقوقی، ۸۴.۴ درصد و سهم تسهیلات پرداختی به خانوار، ۱۵.۶ درصد است.

به گزارش بیداربورس بر اساس آمار دریافتی از بانک مرکزی، کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲۴۴ هزارمیلیارد تومان بوده که از این رقم سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کسب‌وکارهای حقوقی و غیرحقوقی، ۸۴.۴ درصد و سهم تسهیلات پرداختی به خانوار، ۱۵.۶ درصد است.

وام ازدواج در صدر تسهیلات قرض‌الحسنه 
تسهیلات پرداختی به کسب‌وکارها(بخش‌های اقتصادی) طی مدت مورد بررسی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۲۷.۷ درصدی همراه است. در ترکیب هدف از دریافت تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هفت ماهه سال جاری، هشت مورد قرض‌الحسنه تحت عناوین قرض الحسنه اشتغال، ایثارگران، بهزیستی، کمیته، سایر اشتغال، ازدواج، ضروری و فرزندآوری با سهم ۶.۲ درصدی از کل تسهیلات وجود دارند که بیشترین تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده مربوط به ازدواج و ضروری است.

سهم ۳۴ درصدی خدمات اقتصادی از پرداختی بانک ها 
در این مدت بیشترین تسهیلات پرداختی به بخش‌های اقتصادی مربوط به بخش خدمات با سهم ۳۴.۲۱ درصد بوده است. بخش صنعت ومعدن و بازرگانی نیز به ترتیب سهم‌های حدود ۳۰.۰۴ و ۸.۰۵ درصدی از کل تسهیلات پرداختی به بخشهای اقتصادی را در این مدت داشته‌اند. سهم بخش کشاورزی از کل تسهیلات پرداختی به بخش‌های اقتصادی طی هفت ماهه نخست ۱۴۰۱ ،برابر ۶.۶  درصد و سهم مسکن و ساختمان نیز ۴۴.۵ درصد است. سهم تسهیلات پرداختی با هدف سرمایه در گردش ۶۵.۹ درصد کل تسهیلات پرداختی (۱۴۷۸ هزارمیلیارد تومان) است. حدود ۱۲.۵  درصد از کل تسهیلات پرداختی در قالب ایجاد، ۷.۶ درصد آن در قالب خرید کالا و خودرو شخصی، ۵.۳ درصد آن در قالب قرض‌الحسنه ضروری و فرزندآوری، ۴.۴ درصد آن در قالب توسعه و ۱.۷ درصد آن در قالب خرید مسکن پرداخت شده است.

۵۹۴ هزار میلیارد تومان بابت تامین سرمایه
تسهیالت پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش خدمات طی هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۱ از سایر بخش‌ها بیشتر و نزدیک به ۵۹۴ هزارمیلیارد تومان بوده که سهم حدود ۷۷.۳ درصدی از کل تسهیلات به این بخش را شامل میشود. سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش در کلیه بخشهای اقتصادی به جز مسکن و ساختمان ( با سهم۴۷.۳ درصدی) بیش از ۵۰ درصد کل تسهیلات پرداختی به آن بخش است.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =