تقاضای خروج پول از بانک‌ها به اوج رسید

کارشناس مسائل پولی و بانکی با اشاره به اینکه تقاضای خروج پول از بانک‌ها به اوج رسیده از افزایش نرخ سود سپرده دفاع و مشکل بانک ها را اعلام کرد.

به گزارش بیدار بورس، کامران ندری با اشاره به اینکه افزایش نرخ سود سپرده بانکی در شرایط فعلی اجتناب ناپذیر است به خبرآنلاین اعلام کرد: انتظارات تورمی افزایش یافته و مردم در تلاشند دارایی زیادی در بانک نداشته باشند. در نتیجه سپرده‌های بلند مدت به سپرده‌های کوتاه مدت و پول تبدیل شدند و برای بانک‌ها مسئله‌ آفرین شده، بانک‌ها با اوج تقاضا سپرده‌گذاران برای خروج موجودی از سپرده‌های بلند مدت مواجه شدند. این کار بانک‌ها را با مشکل نقدینگی مواجه می‌کند و در چنین شرایطی افزایش نرخ بهره چه در بازار بین بانکی و چه در بانک‌ها اجتناب ناپذیر است.

اقدام بانک مرکزی در راستای افزایش نرخ بهره، انفعالی‌ است و درحال حاضر بانک‌ها با موج تقاضای مردم برای برداشت از حساب‌های بلند مدت مواجه شدند و بانک مرکزی به صراحت افتاده‌ تا نرخ بهره را افزایش دهد و اگر بجای برخورد انفعالی، برخورد فعالانه داشت و تا قبل از اینکه موج خروج دارایی از بانک‌ها شروع شود که کاملا نیز قابل پیش‌بینی بود، زودتر این اقدام صورت می‌گرفت شاید افزایش این چنینی نرخ ارز در بازار ایجاد نمی‌شد.

افزایش نرخ بهره حتما باید صورت گیرد اما این سیاست، ظرافت‌هایی دارد و تعیین نرخ بهره جدید مسئله آفرین است و برآورد تبعات مثبت و منفی آن نیز موضوع دیگری است که بانک مرکزی باید آن را بررسی کند اما افزایش نرخ بهره باید انجام شود و اگر بانک مرکزی کماکان انفعالانه در بازار عمل کند، بانک‌ها با مشکل ذخایر نقدی مواجه می‌شوند و به بانک مرکزی فشار وارد می‌کنند تا پایه پولی را افزایش دهد و اضافه برداشت آنها از بانک مرکزی زیاد می‌شود و مقصراین شرایط نیز تورم و انتظارات تورمی زیاد و غیر فعال بودن سیاست‌گذار پولی است.

باید دید افزایش نرخ بهره آن‌قدری هست که مردم را از خروج دارایی‌های از بانک منصرف کند یا خیر. اگر افزایش در نرخ بهره ناچیز و در حد یک تا دو درصد باشد، ممکن است اثربخشی لازم را نداشته در نتیجه میزان افزایش نرخ بهره باید آن قدری باشد که در تصمیم مردم برای خروج دارایی‌ها از بانک اثرگذار باشد.

به دلیل شرایط تورمی بانک‌ها سرمایه گذاری‌های عظیمی در بخش های ارز و املاک و مستغلات کردند و بازدهی هایی که از این بخش‌های به دست می‌آورند از نرخ بهره‌ای که به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند ییشتر است و حتی اگر بانک‌ها اوراق دولتی را خریداری کرده باشند نیز بازدهی آن از نرخ بهره‌ای که پرداخت می‌کنند بیستر است و در چنین شرایطی خطر ورشکستگی بانک‌ها را تهدید نمی‌کند.

اما اگر بانک‌ها بخش زیادی از دارایی‌ها را از طریق وام‌های با نرخ بالا اعطا کرده‌ باشند و با افزایش نرخ بهره باید بهره بیشتری بپردازند با مشکل مواجه خواهند شد و این افزایش نرخ بهره ریسکی در اقتصاد به وجود خواهد آورد که به آن ریسک نرخ بهره می‌گویند و بانک مرکزی باید برآورد دقیقی از آن داشته باشد و اگر این محاسبات درست انجام نشود، ممکن است بانک‌ها با مشکل افزایش میزان زیان‌ها مواجه شوند.

مشکلات فعلی بانک‌ها در اثر سیاست‌های غلط بانک مرکزی در گذشته اتفاق افتاده است. زیرا بانک‌ها را مجبور کرده‌ وام‌های بلندمدت با نرخ بهره ۱۸ درصد اعطا کنند که این نرخ بهره اشتباه بود. افزایش نرخ بهره در شرایط فعلی ممکن است باعث ایجاد دردسر برای بانک‌ها شود.

کد خبر 25073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =