تعیین نرخ ارز محاسباتی در قیمت محصولات بورس کالا به تنظیم بازار موکول شد

بورس کالا اعلام کرد: اجرای ابلاغیه نرخ ارز محاسباتی در قیمت پایه برخی محصولات به تعیین و تکلیف موضوع در ستاد تنظیم بازار موکول شد.

به گزارش بیدار بورس، احمد رحیمی مدیر عملیات عرضه شرکت بورس کالا پیرو ابلاغیه نرخ ارز محاسباتی در قیمت پایه برخی محصولات، مواردی را به کارگزاران اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، اختیار تایید، عدم تایید، تصویب فرمول و ... در خصوص قیمت پایه محصولات وفق قوانین بالا دستی نظیر ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه توسعه و دستورالعمل های مربوطه مصوبه شورای عالی بورس از جمله دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در حیطه وظایف و اختیارات بورس کالا است. لذا سایر نهادها و دستگاه ها قانون اجازه مداخله در این خصوص ندارند.

بورس کالا همزمان با نوسانات ارزی اخیر بر اساس تجربیات گذشته، مکاتبات لازم را با دستگاه های ذیربط و تصمیم گیری در این خصوص انجام داده و هشدار های لازم در این خصوص به دستگاه داده شده است. طبق گزارش های کارشناسی و تجربیات گذشته در اقتصاد، تداوم وضعیت موجود ظرفیت ایجاد رانت در بازار برخی محصولات برای عده محدود و ایجاد آشفتگی و رقابت های بالای قیمتی در برخی دیگر از محصولات را به همراه دارد.

با دریافت مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر اختیارات ستاد تنظیم بازار (پس از صدور ابلاغیه فوق) موضوع به دبیرخانه آن ستاد ارجاع شده تا در این خصوص تصمیم گیری و عمل آید. همچنین با توجه به تغییرات سیاستی بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز توافقی و ابهامات ناشی، اجرای ابلاغیه به تعیین و تکلیف موضوع در ستاد تنظیم بازار موکول خواهد شد.

کد خبر 25241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =