همه چیز درباره خرید دلار با کارت ملی  

امکان فروش ارز به مردم تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها از فردا چهارم بهمن ماه برای صرافی‌های دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی، از محل منابع خریداری شده مجاز شد؛ این رقم پیش‌تر ۲۰۰۰ یورو بود.

*ارز سهمیه‌ای ۵۰۰۰ یورو شد

 به گزارش بیداربورس امکان فروش ارز به مردم تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها از فردا چهارم بهمن ماه برای صرافی‌های دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی، از محل منابع خریداری شده مجاز شد؛ این رقم پیش‌تر ۲۰۰۰ یورو بود.

*ارز سهمیه‌ای چیست؟

ارز سهمیه ای ارزی است که به هر ایرانی سالی یک بار به میزان ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن از طریق صرافی‌های منتخب با هدف کسادی بازار دلال‌ها و کاهش قیمت ارز، عرضه میشود.

*ارز سهمیه‌ای به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

تمامی اشخاص حقیقی (اشخاص ایرانی بالای ۱۸ سال ) و حقوقی مقیم ایران می‌توانند این ارز را خریداری کنند.

نکته: اشخاصی که در سال جاری از سهمیه خرید ۲۰۰۰ دلاری (یا معادل آن) از صرافی‌ها استفاده کرده‌اند، فعلا نمی‌توانند از سهمیه ۵۰۰۰ یورویی استفاده کنند.

*چگونه ارز سهمیه‌ای بخریم؟

متقاضیان خرید دلار با کارت ملی باید در سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران به آدرس my.ice.ir نوبت اخذ کنند. معمولا پس از یک روز از ثبت درخواست، امکان دریافت ارز از صرافی ممکن است.

*برای دریافت ارز با کارت ملی توجه به ۴ نکته ضروری است:

  1. الزامی بودن حضور شخص
  2. ارائه کارت ملی هوشمند (در صورتی که کارت ملی هوشمند شما صادر نشده باشد، برخی صرافی‌ها این امکان وجود دارد که با در دست داشتن شناسنامه و برگه تعویض کارت ملی مراجعه کنید. )
  3.  پرداخت با کارت بانکی به نام شخص (با توجه به آنکه سقف تراکنش روزانه با هر کارت بانکی ۵۰ میلیون تومان است، برای پرداخت مبالغ بیشتر از ۵۰ میلیون تومان یا باید از انتقال وجه پایا یا ساتنا استفاده کرده یا باید دو کارت بانکی به همراه داشته باشید. راه سوم هم این است که سهمیه خود را در دو روز دریافت کنید. البته پیشتر گفته می‌شد برخی صرافی‌ها نیز اجازه می‌دهند که ۱۰ میلیون تومان مازاد را به صورت اینترنتی کارت‌به‌کارت کنید.)
  4. سیم‌کارت به نام شخص

*قیمت دلار سهمیه‌ای

تعیین قیمت ارز در این روش، با توجه به میانگین نرخ دلار در معاملات توافقی بازار متشکل ارزی،انجام می گیرد. به عنوان مثال، ممکن است نرخ دلار توافقی نسبت به نرخ دلار در بازار آزاد ۲ هزار تومان اختلاف قیمت داشته باشد، که اگر متقاضی سهمیه ۵۰۰۰ یورویی خود یا معادل آن دلار، دریافت کند، سودی که از این بابت نصیب شخص می‌گردد چند میلیون تومان خواهد بود.

*دلار توافقی چیست؟

قیمت دلار در سایت بازار متشکل ارزی، بر اساس میانگین قیمت توافقی خرید و فروش روزانه صرافی‌ها در سامانه سنا اعلام می‌شود. بازار متشکل ارزی، مکانی برای عرضه و تقاضای بی‌واسطه ارز است که بر معاملات آنی و نقدی اسکناس تمرکز دارد. قیمت یورو و دلار توافقی، در فروش ارز سهمیه‌ای و ارز مسافرتی لحاظ می‌شود.

*اختلاف قیمت ارز سهمیه‌ای و آزاد چقدر است؟

امروز سوم دی ماه یورو توافقی در بازار متشکل ارزی ۴۲ هزار و ۶۹۰ تومان قیمت داشت و از سویی دیگر در بازار آزاد با قیمت ۴۸ هزار و ۶۰۴ تومان در حال معامله بود یعنی تفاوتی حدود ۶ هزار تومان که با توجه به این موضوع خریداران ارز سهمیه‌ای برای خرید ۵۰۰۰ یورو حدودا ۲۱۳ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان باید پرداخت کنند در حالی که در بازار آزاد این مقدار یورو ۲۴۳ میلیون و ۲۰ هزار تومان تمام می‌شود یعنی سودی حدود ۳۰ میلیون تومان.

*ارز سهمیه‌ای شامل مالیات نمی‌شود

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره جزئیات اخذ مالیات از خرید و فروش ارز پیش‌تر گفته بود که فعالان حوزه خرید و فروش ارز اعم اشخاص حقیقی و حقوقی چون صرافی‌ها، مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات تعیین شده هستند اما مردم عادی و کسانی که برای نیاز شخصی و با کارت ملی ارز می‌خرند، مشمول مالیات نیستند. 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 26219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =