تبعات تصمیم خلق الساعه شورای رقابت بر بورس و خروج پول سهامداران حقیقی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تبعات تصمیم خلق الساعه شورای رقابت بر بازار سهام و استقلال سازمان بورس گفت: اقدامات خودسرانه، دلسردی و خروج پول سهامداران حقیقی را سرعت می بخشد.

به گزارش بیداربورس، مهدی افنانی درباره دلایل ریزش دو روز اخیر شاخص بورس و نگرانی فعالان از آینده حتی کوتاه مدت بورس با انتشار مطلبی با عنوان "چند سازمان، یک تصمیم" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: انتشار بدون هماهنگی نامه رئیس شورای رقابت مبنی بر عدم‌ عرضه خودرو در بورس کالا فارغ از آنکه طی روزهای قبل روند بازار سهام را وارد چرخه نزولی کرده، استقلال سازمان بورس را نیز زیر سوال برد.

طبق گفته‌های رئیس سازمان بورس، اقدام اخیر شورای رقابت درباره عدم‌ عرضه خودرو در بورس کالا، زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سهامداران را در پی داشت. آن هم در شرایطی که رقبای بازار سهام با آرامش کامل مانع از افت ارزش دارایی‌های ریالی سرمایه‌گذاران شدند. گرچه این اولین‌باری نیست که سهامداران با رویکرد عجیب سیاست گذار در اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و بدون هماهنگی شوکه می‌شوند اما تداوم این روند اثرات مخربی از جمله تشدید نااطمینانی در این بازار و رونق بازارهای غیرمولد و تورم‌ زا می‌شود.

مهم‌ترین وظیفه تعریف‌شده برای شورای رقابت، رفع انحصار و تبانی، تصمیم‌گیری منصفانه برای حقوق مردم، سهامداران و مصرف‌کننده واقعی است تا در مسیر تصمیماتی که گرفته می‌شود نه به تولیدکننده ظلم شود نه به مصرف‌کننده اما خلاف وظایف مذکور در اجرا است. به این صورت که طی تصمیمی ناگهانی، سهامداران زیادی متحمل زیان شدند.

تجربه نشان می‌دهد هر کالایی که برای عرضه، وارد بورس کالا شده در نخستین گام با مخالفت همه‌جانبه نهادهای مختلف مواجه شده است. این موضوع در سال‌های گذشته در مورد برخی محصولات از جمله ورق آلومینیوم و پتروشیمی‌ نیز رخ داد. به گونه‌ای که واکنش تند و تیز برخی از نمایندگان مجلس و ارگان‌های مختلف را به دنبال داشت.

چندصدایی و تشتت آرا در تصمیم‌گیری‌ها همچنان با قدرت در حال اجرا است. از این‌رو به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور یا سخنگوی دولت باید یک بار برای همیشه مقابل این وضعیت بایستند. اوج‌گیری اعمال سلیقه شخصی افراد تصمیم‌گیرنده در مباحث اقتصادی و از این‌دست اقدامات جز فراری دادن پول از بازار، عایدی دیگری نخواهد داشت.

تشتت آرا در میان سیاست گذاران که منجر به دخالت مستقیم نهادها در بازار شده‌، یکی از نقاط چالش‌برانگیز سرمایه‌گذاران در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که معمولا حواشی زیادی ایجاد کرده است. یکی از مسائلی که روند سرمایه‌گذاری‌ها را مبهم جلوه داده، مباحث مرتبط با عرضه یا عدم‌ عرضه خودرو در بورس کالا نیست. موضوع اصلی آن است چرا برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی چندین نهاد می‌توانند به یک توافق کلی برسند و هر کدام ساز خود را می‌نوازند.

وقتی سیاستی اعلام می‌شود در پی اعلام آن انتظارات و برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاران شکل می‌گیرد و فضایی ایجاد می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند در گام بعدی چشم‌انداز درستی از وضعیت بازارها ترسیم کنند. در وضعیت کنونی که تولیدکننده و مصرف‌کننده از نقشه راه درستی برخوردار نیستند، نمی‌توان انتظار داشت بازار در مسیر طبیعی حرکت کند. بازار سهام بیش از دو سال است که با نااطمینانی دست‌ و پنجه نرم‌ می‌کند. به همین دلیل اقدامات خودسرانه و ناگهانی از سوی متولیان امر، دلسردی گسترده سهامداران و خروج پول حقیقی را سرعت خواهد بخشید.

کد خبر 26419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =