اثر پایان مناقشه عرضه خودرو در بورس‌ کالا بر شاخص

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر پایان مناقشه عرضه خودرو در بورس‌کالا بر روند شاخص، دو ریسک بسیار مهم دیگر بورس را اعلام کرد.

به گزارش بیدار بورس، نیما میرزایی با انتشار مطلبی با عنوان "بورس بعد از چالش خودرو" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: عرضه خودرو در بورس‌ کالا مسیر یک طرفه‌ای‌ است که بالاخره باید طی شود. در این میان تلاش‌های مخالفان موضوع بیشتر شبیه سنگ‌اندازی در مسیر به تعویق انداختن آن یا تلاش برای نگه داشتن برخی محصولات در قالب قرعه‌کشی است.

برخی افراد در این قضیه ذی‌نفع بودند اما از ابتدا مشخص بود این موضوع در نهایت با توجه به جمع‌بندی دولت، مجلس و سازمان بورس در خصوص احقاق حقوق سهامداران رخ خواهد داد و بالاخره عمده محصولات داخلی در بورس‌کالا عرضه خواهند شد. تنها نکته‌ باقی مانده در خصوص عرضه خودرو در بورس‌ کالا این بود که تصمیم قاطع و نهایی را چه کسی خواهد گرفت. عرضه تمام خودروها در بورس‌ کالا، پیش‌ دستی مجلس در این موضوع را نشان داد و احتمالا از طریق نمایندگان نهایی خواهد شد.

موضوع خودرو مختص صنعت نیست و چشم تمام گروه‌های بازار سرمایه به نحوه برخورد و پیگیری نهادهای تصمیم‌گیر به این موضوع دوخته شده است. حتی گروه‌های دلاری و ‌پتروپالایشی نیز از جو گروه خودرویی و اخبار ضد و نقیض، متاثر بودند. بنابراین با حل موضوع و عرضه خودرو در بورس‌کالا در آینده‌ای نزدیک،   بهبود شرایط کلی بازار سرمایه نیز رخ خواهد داد و شاخص کل می‌تواند مجددا وضعیت باثبات صعودی را طی کند.

موضوع خودرو مشتی نمونه خروار و مثالی از عزم سازمان بورس است و رویکرد آن را در خصوص سهامداران نشان می‌دهد. سازمان بورس در موضوعات مختلف نشان داده پیگیری و سماجت لازم را جهت صیانت از حقوق سهامداران دارد و می‌توان خوش‌بین بود با حل‌ و فصل موضوع خودرو، هم اعتماد به نفس سازمان جهت پیگیری سایر امور بیشتر شود و هم اعتماد سهامداران به بازار سرمایه که در دو سال اخیر به شدت آسیب دیده تا حد بسیاری احیا شود.

وضعیت دیروز بازار کاملا متاثر از گفت‌ و گوها و تصمیمات پیرامون موضوع عرضه خودرو در بورس‌ کالا بود. بخش دیگری از این موضوع نیز به خروج هیجانی سهامداران که در روزهای ابتدایی هفته با اخبار مربوط به شورای رقابت از بازار سهام صورت گرفت، برمی‌گردد.

بازار سرمایه به جز موضوع خودرو، دو ریسک بسیار مهم دیگر هم دارد که  یکی نرخ دلار نیمایی بوده و اخبار حاکی از آن است وزن این ریسک رفته رفته در حال سبک شدن است. البته نرخ دلار نیمایی تغییر نکرده ولی وزن ارز صادراتی نشان می‌دهد عمده شرکت‌ها، دلار را با قیمت بالاتری می‌فروشند که اتفاق مثبتی است و می‌تواند محرک بازارسرمایه باشد مخصوصا هنگام انتشار اخبار رسمی.

موضوع دوم نیز مالیات بر عایدی سرمایه است که در هفته جاری عمده بندها به تصویب مجلس رسید و در صورت قطعیت این موضوع بسیار مهم نیز به کمک بازار خواهد آمد.

کد خبر 26878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =