فشار روانی نرخ دلار بر بورس 

ارزش معاملات در آخرین هفته بهمن ماه به روند نزولی خود در مقایسه به هفته‌های پیشین ادامه داد و درسطح ۳.۸همت قرار گرفت، این درحالی است که ارزش معاملات روز چهارشنبه تنها ۳.۴همت گزارش شد که تداوم روند نزولی در ارزش معاملات را علامت میدهد. همانطور که در گزارش قبلی عنوان شد، تعطیلی روزهای شنبه در سه هفته اخیر بی‌تاثیر در کاهش هیجان بازار نبوده و تعطیلی‌های طولانی درفضای سیاسی فعلی باعث کم تحرکی سرمایه گذاران میگردد.

ولید هلالات، رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار در گفت‌وگو با بیداربورس بیان کرد: ارزش معاملات در آخرین هفته بهمن ماه به روند نزولی خود در مقایسه به هفته‌های پیشین ادامه داد و درسطح ۳.۸همت قرار گرفت، این درحالی است که ارزش معاملات روز چهارشنبه تنها ۳.۴همت گزارش شد که تداوم روند نزولی در ارزش معاملات را علامت میدهد. همانطور که در گزارش قبلی عنوان شد، تعطیلی روزهای شنبه در سه هفته اخیر بی‌تاثیر در کاهش هیجان بازار نبوده و تعطیلی‌های طولانی درفضای سیاسی فعلی باعث کم تحرکی سرمایه گذاران میگردد.

*حقیقی‌های فروشنده   

به گفته وی حقیقی‌ها از ۲۶دی ماه تا ۲۶ بهمن ماه در تمامی روزها به شکل خالص فروشنده بوده‌اند و همین باعث شد تا شاخص از یک میلیون و ۶۹۰هزار واحد طی یک ماه اخیر به یک میلیون و ۵۲۴هزار واحد برسد که به معنای بازده منفی ۱۰درصدی است و درمقابل شاخص هموزن نیز ۹درصد بازده منفی داشت و تقریبا رفتار نمادها مشابه هم بوده اما درخصوص بازدهی صنایع وضعیت متفاوت است.

*سرمایه‌گذاران در سود نیستند  

او با اشاره به اینکه در این یک ماه صنایعی نظیر شیرینیجات، خودرو قطعات خودرو و شکر بازده منفی بیشتری نسبت به شاخص‌ها داشتند، عنوان کرد: اما سیمان، فلزات گرانبها، فولاد، کاشی، زغالسنگ به همراه پتروشیمی‌ها باعدم بازدهی منفی و تثبیت قیمت‌های یک ماه قبل از همراهی با شاخص امتناع کردند. روند بازدهی صنایع در یک هفته اخیر نیز به همین شکل بوده و تقریبا مشخص است که بازار به پشتوانه رشد نرخ دلار تمایلی به فروش دلاری‌ها ندارد اما محرک‌های لازم جهت خرید را هم در اختیار نمیبیند. ازطرف دیگر باتوجه به بازدهی محقق شده از ابتدای آبان تا انتهای دی ماه، علاقه‌مند به شناسایی سود است اما حالا آمارها نشان میدهد که۸ ترکیب پرتفو سرمایه‌گذاران آنقدری نسبت به چندماه قبل تغییر کرده که عموم سرمایه‌گذاران در این بازار روی آخرین پرتفوی چیده شده در سود نیستند و درمقابل نرخ دلار در محدوده ۴۱به ۴۸هزار تومان رسیده و فشار روانی مضاعفی بر سرمایه‌گذاران تحمیل کرده است. 

*دولت رویکرد حمایتی ندارد

هلالات در ادامه گفت: با پایان یافتن بهمن ماه، حالا اخباری درخصوص مصوبات کمیسیون تلفیق به گوش میرسد. این کمیسیون بدون تغییر درمجموع درآمد دولت در بخش مربوط به گاز، به دولت اختیار داده تا در جزئیات آن تغییراتی ایجاد کند. دولتی که سقف گاز را ۲۵ سنت در بودجه لحاظ کرده طبعا رویکرد حمایتی ندارد اما محتمل است که برای برخی صنایع تخفیفاتی قائل شود و یا ضرایب مربوط به سایر صنایع تولیدی را در سطح ۱۰درصد خوراک پتروشیمی‌ها حفظ کند. درهرحال کمیسیون تلفیق هم قول‌های مساعدی در این خصوص داده و حساسیت‌ها در دولت درخصوص وضعیت بازار به وضوح دیده میشود.

*همه راضی شدند 

رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار معتقد است موضوع خودرو تاحدی شفاف شده و حالا مشخص است که قیمت پایه خودروها افزایش خواهد یافت و رقابت در بورس کالا نیز صورت میگیرد اما از یک سطحی بالاتر، این اختلاف به خزانه واریز میشود. اگر قیمت پایه بر اساس بهای تمام شده تعیین شود، به نظر میرسد آنچه مصوب شده راضی‌کننده باشد.

*معافیت از تسویه با ارز صرافی

وی در خصوص نرخ دلار نیمایی، اظهار کرد: به جز شرکت‌های تابعه ایمیدرو و پتروشیمی‌ها، سایر شرکت‌ها از تسویه ارز با صرافی ملی معاف شدند. در واقع درمیان شرکتهای زیرمجموعه ایمیدرو تنها فملی حجم درآمد ارزی بااهمیتی دارد و سایری بورس کالایی هستند. در خصوص پتروشیمیها نیز، شرکتهای پایین دست حجم بالایی از محصول را در بورس کالا میفروشند و ازین زاویه، تثبیت دلار ۲۸۵۰۰ تومانی به نفع آنها خواهد بود چون از یک طرف خوراک را ۲۸۵۰۰ دریافت میکنند و ازطرف دیگر محصول در بورس کالا رقابت میشود لذا پتروشیمیهای پایین دست مانند شغدیر، شبصیر، جم پیلن و شگویا از فضای تثبیت ۲۸۵۰۰ تومانی تا حدی منتفع میشوند و البته به مرور زمان باید این موضوع را دقیق‌تر بررسی کرد. 

*تلاطم یا روند صعودی؟ 
 
او در پایان خانطرنشان کرد: نهایتا با توجه به کاهش ابهامات، رسیدن به فصل شناسایی سود توسط حقوقی‌ها، تمرکز عامه مردم بر بازار ارز و سکه و مسائلی ازین دست، میتوان انتظار داشت که تلاطم‌هایی در بازار سهام تا انتهای هفته سوم اسفندماه شاهد باشیم اما بافرض ثبات همین فاکتورها و عدم تغییر با اهمیت در متغیرها، امیدوار به یک روند مثبت در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و ادامه آن در بهار ۱۴۰۲ هستیم.
 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 27135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =