شفافیت صورت مالی بانک‌ها به شرط افزایش نرخ تسعیر ارزبانک

حاتمی یزدی گفت: بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی و دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات، در پایان سالی مالی ۱۴۰۰ را برای هر یورو ۲۲ هزار تومان و برای هر دلار نیز۲۰ هزار تومان اعلام کرده است. پیش‌بینی می‌شود امسال نرخ تسعیر ارز بر مبنای نرخ نیما(۲۸۵۰۰ تومان) باشد. با توجه به روند افزایشی نرخ ارز نیما و صنایع، بانک مرکزی باید در راستای شفافیت صورت‌های مالی، تغییراتی را در نرخ تسعیر ارز بانک‌ها انجام دهد.

به گزارش بیدار بورس، احمد حاتمی یزدی مدیرعامل اسبق بانک صادرات،  در رابطه با تاثیرافزایش نرخ تسعیر ارزبانک‌ها بر سودآوری آن‌ها، اظهارکرد: دوقاعده در کشور برای تعیین نرخ تسعیر ارز وجود دارد؛ نخست سازمان حسابرسی و دوم بانک مرکزی، سازمان حسابرسی معتقد است که ترازنامه باید برمبنای نرخ ارز در بازار آزاد تعیین شود.

او افزود: بانک مرکزی حدود پنج سالی می‌شود که سر مبحث مذکور با سازمان حسابرسی اختلاف دارد و معتقد است که به سبب نوسانات ارز نرخ تسعیر بانک‌ها نباید بر اساس بازار آزاد باشد.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات تصریح کرد: در حال حاضر بانک مرکزی به سبب افزایش روند نرخ ارز نیما و صنایع در راستای شفافیت صورت مالی باید تغییراتی را در نرخ تسعیر ارز بانک‌ها انجام دهد.

حاتمی یزدی گفت: افزایش نرخ تسعیر ارز بانک‌ها با توجه به وضعیت تراز ارزی هر بانک روی سودآوری آن بانک، تاثیرگذار خواهد بود، به طورمثال سودآوری بانک در صورت دارا بودن دارایی ارزی رشد خواهد کرد؛ اما اگر در بانکی، بدهی‌های ارزی بیش از دارایی‌های ارزی باشد، منجر به زیان آن بانک خواهد شد.

او خاطر نشان کرد: بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی و دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات، در پایان سالی مالی ۱۴۰۰ را برای هر یورو ۲۲ هزار تومان و برای هر دلار نیز۲۰ هزار تومان اعلام کرده است. پیش‌بینی می‌شود امسال نرخ تسعیر ارز بر مبنای نرخ نیما(۲۸۵۰۰ تومان) باشد. بانک مرکزی باید هنگام تعیین نرخ مصلحت کشور را نسبت به سایر مسائل بانک‌ها در اولویت قرار دهد.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات در پایان گفت: اکنون باید به سمت تک نرخی شدن حرکت کنیم اما به سبب تحریم‌های متعدد و جنگ اقتصادی تحقق این امر محقق نمیشود.

منبع: سنا
کد خبر 27717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =