طرح مالیات بر عایدی سرمایه تنور بورس را داغ تر می‌کند؟

تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، می تواند سبب کاهش جذابیت بازار های موازی نسبت به بازار سرمایه شود و مانعی برای ورود نقدینگی سرگردان به بازارهای مسکن و خودرو و ارز محسوب شود.

به گزارش بیداربورس، بازار سرمایه روزهای سبز و صعودی را تجربه می کند. تقریبا از اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که شاخص کل بازار سهام رشد تقریبا شارپ و یکدفعه ای خود را آغاز کرد و از ارتفاع ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی توانست تا به امروز به  ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برساند.

کارشناسان و صاحب نظران علت رشد تقریبا بدون وقفه ی بازار سهام را به واسطه ی عقب ماندگی این بازار نسبت به سایر بازارهای مالی از جمله طلا و مسکن و خودرو می دانند. طبیعتا بازار سهام با توجه به عقب ماندگی و همچنین سایر جذابیت هایی همچون نقد شوندگی بالا، گزینه ی مناسبی  جهت سرمایه گذاری به حساب می آید.

همچنین گفتنی است اخیرا نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فرآیند انتقال دارایی‌های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه را مشخص کردند، که بنا بر این طرح کلیه اشخاص غیرتجاری «انتقال دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» در خصوص انتقال دارایی‌های زیر، در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری–صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

۱- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل ۲- انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری۳- انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات۴- انواع ارز۵- انواع رمز پول و رمز دارایی

بنظر می رسد طرح جدید مجلس مبنی بر مالیات بر عایدی سرمایه، بتواند تنور بازار سهام را داغ تر از گذشته کند چرا که در این طرح تنها بازاری که در حال حاضر مصون از پرداخت مالیات از سود است، بازار سهام است. لازم به ذکر است که در روز های جاری روند ورود پول حقیقی ها به بازار سرمایه همواره مثبت بوده که نشان از اقبال خریداران به بازار سهام است.

البته دیگر نکته ای که به نظر می رسد سبب ورود پول حقیقی ها به بازار سهام شده است، افزایش نرخ ارز در بازار آزاد است که تاثیر آن را نیز در رشد های اخیر بورس نباید نادیده گرفت.

اگرچه تجربه سقوط تاریخی بازار سهام در سال ۹۹ همواره پابرجاست اما در هر صورت در شرایط فعلی اگر بازار سرمایه به درستی مدیریت شود، می تواند نقش سپر تورمی را ایفا کند و از ورود نقدینگی ی سرگردان به سایر بازار ها از جمله بازار مسکن و خودرو و همچنین بازار ارز جلوگیری کند و از طرفی به رشد بخش حقیقی اقتصاد کمک شایانی کند.

منبع: تسنیم
کد خبر 29252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =