۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
آیا ثبات به بازار ارز بازمی‌گردد؟

مقایسه روند حرکتی نرخ دلار در مرکز مبادله ارز و طلا و صرافی ها نشان می دهد، بانک مرکزی توانسته سیاست های خود را به بازار ارز دیکته کند و بار دیگر مرجعیت تعیین قیمت ارز در ایران را به دست گیرد.

به گزارش بیداربورس، براساس اعلام مدیران بانک مرکزی، این بانک در سال جاری قصد دارد از طریق تسهیل در تامین ارز مورد نیاز بخش های وارداتی و خدماتی اقتصاد نرخ ارز را به یک روند باثبات بازگرداند.

همچنین بانک مرکزی سیاست های سخت گیرانه ای را در جهت کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی درپیش گرفته اند تا از این طریق  رشد فزاینده تورم در ایران که ریشه آن به عملکرد نادرست سالهای قبل بازمیگردد را مهار کنند.

از این رو بانک مرکزی ، درجهت کنترل ناترازی بانک ها و همچنین کوچک سازی بازارهای غیر رسمی ارز طرح های متنوعی را تنظیم و به اجرا درآورده اند که لزوم بازگشایی حساب ارزی برای متقاضیان خرید ارز،‌ افزایش همکاری با بانک های مرکزی کشورهای هم پیمان تجاری ، اصلاح و بازنگری دستورالعمل اوراق گام ، ایجاد ابزارهای جدید تامین مالی غیر تورمی ، اصلاح دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه مؤسسات اعتباری ، تجاری سازی بیش از ۱۲ میلیون حساب بانکی در راستای تفکیک حساب های تجاری از غیر تجاری و تدوین دستورالعمل برای اصلاح ترازنامه های بانک های ناتراز کشور، از جمله مهمترین آنها بوده است.

به نظر می رسد، اجرای این سیاست ها تا به اینجای کار توانسته بر بخش های پولی و ارزی اقتصاد ایران اثر گذار شود بطوری که رشد نقدینگی تا پایان سال گذشته بیش از ۹ واحد درصد کاهش یافته و نرخ ارز رسمی نیز وارد یک محدوده باثبات و کم نوسان شده است.

براساس اعلام رئیس بانک مرکزی ، این بانک قصد دارد رشد نقدینگی را تاپایان سال جاری به کمتر از عدد ۲۵ درصد برساند.

آیا ثبات به بازار ارز بازمی‌گردد؟

آیا ثبات به بازار ارز بازمی‌گردد؟

منبع: تسنیم
کد خبر 29277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =