۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
دلالانی که در دام مالیاتی نمی‌افتند

مالیات بر عایدی سرمایه پس از رفت‌وآمدهای بسیار به تازگی در مجلس به تصویب رسید و براساس آن معامله انواع مسکن، خودرو، ارز، طلا و حتی رمزارز هم مشمول مالیات می‌شود.

به گزارش بیداربورس مالیات بر عایدی سرمایه پس از رفت‌وآمدهای بسیار به تازگی در مجلس به تصویب رسید و براساس آن معامله انواع مسکن، خودرو، ارز، طلا و حتی رمزارز هم مشمول مالیات می‌شود.

**دلار و سکه چه‌زمانی مشمول مالیات می‌شوند؟

  • نگهداری طلا، ارز و جواهرات کمتر از یک‌سال: ۳۰ درصد
  • نگهداری طلا، ارز و جواهرات بین یک تا دوسال: ۲۰ درصد
  • نگهداری طلا، ارز و جواهرات بیش از دوسال: ۱۰ درصد

به هریک از اعضای خانوار در هر ۵ سال، معادل ۱۵۰ گرم طلای ۱۸ عیار معافیت داده شده است.

دارندگان کمتر از ۲ هزار یورو نیز از این مالیات معاف خواهند بود.

نکته جالب این ماجرا اینجاست که این طرح با ابهامات و چالش‌هایی روبه‌رو است و به عنوان مثال دولت قادر به تشخیص اینکه هرفرد چند گرم طلا و یا چه میزان دلار دارد نیست و این موضوع موجب اجرایی نشدن این طرح خواهد شد.

**شناسایی دلالان برای دولت کار سختی نیست!

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما زیرساخت‌های لازم را برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه داریم، تاکید کرد: طبق ادعای دولتمردان بانک‌های اطلاعاتی ما کامل است. حتی بر اساس گفته برخی از مسئولان وزارت اقتصاد، آنان می‌توانند تعداد نان مصرفی خانوارها را هم کنترل و رصد کنند. زمانی که چنین زیرساخت‌های اطلاعاتی به ادعای خود دولتمردان وجود دارد، پس شناسایی تعداد محدودی دلال و سفته‌باز بازار ارز، سکه و خودرو نباید کار سختی برای دولت باشد.

**از حرف تا عمل فاصله بسیار است

علی‌رغم ادعایی که این مسئول و دیگر مسئولین داده‌اند تاکنون سازوکار قابل قبولی از آن‌ها ارائه نشده و نگفته‌اند که چگونه قرار است فردی را که از طریق کارت‌به‌کارت و یا حتی نقدی از دلالی در سبزه میدان دلار می‌خرد را شناسایی کنند و از وی مالیات بگیرند.

مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاددان در این خصوص به بیداربورس گفت: باتوجه به ناکاری ساختار ادارای، اجرایی و بروکراسی که دولت دارد بعید است بتواند اطلاعات لازم را شناسایی کند و بر اساس آن مالیات اخذ کند.

او ادامه داد: واقعیت ماجرا این است که دولت به دلیل کمبود درآمد به شدت تحت مشکل و تنگنا است و از هر زمینه‌ای که امکان دریافت درآمد باشد، استفاده می‌کند.

به گفته وی آنطور که بنظر می‌رسد دولت نمی‌داند که از چه طریقی قرار است مشمولین مالیات بر عایدی را پیدا کند و از سویی دولت آنقدر خود را درگیر کرده که نمی‌تواند مسئولیت جدیدی را برای خود بتراشد و در نتیجه بعید است که این مالیات عملیاتی شود و حتی دولت احتمالا نتواند ۵۰ درصد آن را اخذ کند.

این اقتصاددان در بررسی این ادعا که مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند قیمت دلار را کاهش دهد، عنوان کرد: تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود هرسخنی در خصوص کاهش قیمت دلار تنها ادعایی بی‌پایه خواهد بود چرا که روابط سیاسی کشور بسیار پرتنش است و حتی اگر تحریم‌ها برداشته شوند تنش‌ها با آمریکا، آذربایجان و اسرائیل حل نشده است.

افقه در پایان خاطرنشان کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه تنها برای تامین کسری بودجه دولت است که دولت به دلیل تحریم‌ها به آن روی آورده است.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =